Lukas scorede 10 jobsamtaler på ingen tid: Måden han fik foden indenfor døren, er helt genial

Nicolai H

18 timer siden

|

08/01/2025
Viralt
Foto:Lukas Yla/Facebook
Foto:Lukas Yla/Facebook
Hans metode var både unik, kreativ, og underholdende.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Når jobmarkedet strammer til, og konkurrenterne er mange, kræver det kreativitet at skille sig ud fra mængden.

For Lukas Yla var løsningen hverken traditionelle ansøgninger eller netværksarrangementer.

Han gik i stedet bag køkkenbordet – eller rettere ned til det lokale bageri – og pakkede sit CV ind i en kasse donuts.

Flere medier, heriblandt Metro, har en vilde historie.

I 2016 besluttede Yla at forfølge sin drøm om at arbejde i Silicon Valley. Som marketingspecialist fra Litauen var ambitionen at slå igennem i den konkurrenceprægede tech-verden i San Francisco.

Men det krævede mere end blot erfaring på papiret.

Yla brainstormede på, hvordan han kunne sikre, at hans CV landede på de rigtige skriveborde. Resultatet blev en utraditionel kampagne, hvor han forklædte sig som bud for en leveringsplatform og overrakte virksomhederne kasser med donuts – med sit CV gemt indeni.

Inde i hver kasse lå en seddel, der begyndte med de opsigtsvækkende ord: "De fleste CV'er ender i skraldespanden. Mit – i din mave."

Foto: Facebook

Foto: Facebook

"Det kunne ligne et stunt, men det var en præcist udformet kampagne, der gik gennem flere gentagelser, indtil det begyndte at lykkes," forklarede Yla senere i et interview. Han understregede, at hele projektet var resultatet af en nøje SWOT-analyse, hvor han vurderede både sine styrker, svagheder og konkurrenternes placering på markedet.

Og indsatsen bar frugt. Yla fik over 10 interviews ved at levere donuts til 50 virksomheder. Han havde nemlig regnet ud, at folk i tech-branchen ofte har travlt og måske ikke ville have tid til at gå ud efter frokost.

Men rejsen var ikke uden bump på vejen. Til trods for de mange samtaler fik han feedback fra arbejdsgivere, der mente, at hans manglende erfaring i USA kunne være en hæmsko. Det fik dog ikke Yla til at give op.

Han sørgede for, at historien om hans kreative jobsøgning gik viralt, hvilket resulterede i en plads på Forbes' prestigefyldte "30 under 30"-liste inden for teknologi.

"Hvor langt kan jeg gå i en by, hvor konkurrencen er meget hårdere, hvor jeg ikke kender nogen, jeg ikke har erhvervserfaring i USA, og jeg sandsynligvis bliver nødt til at starte forfra?" reflekterede han over for BBC i 2022.

I dag arbejder Lukas Yla for det estiske transportfirma Bolt – og hans historie er blevet et skoleeksempel på, hvordan kreativitet kan være den afgørende ingrediens i jagten på drømmejobbet.