Trist nyt for Arla: Modtager millionbøde

Kamille Isaksen

12 uger siden

|

19/07/2024
Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Mejerigiganten modtager stor bøde

Dagens topnyheder

At pynte på sandheden og bryde regler kan have alvorlige konsekvenser, hvilket Arla nu har erfaret på den hårde måde.

I 2019 lancerede mejerigiganten en klimakampagne med sloganet "Netto nul klimaaftryk," hvor de hævdede, at deres økologiske produkter var klimaneutrale gennem klimakompensation. Denne påstand har nu ført til problemer for virksomheden.

Den svenske Patent- og Markedsret har, efter en klage fra Forbrugerombudsmanden i 2021, dømt kampagnen som greenwashing.

Sådan skriver CSR.

Den svenske forbrugerorganisation, Konsumentverket, påpeger i en pressemeddelelse, at Arlas kampagne gav indtryk af, at der ingen CO2-udledning var forbundet med produkterne.

Den store brøler fra mejerigiganten har resulteret i, at de har fået forbud mod fremover at bruge udtrykket 'Netto nul klimaaftryk', ligesom de har modtaget en enorm bøde på én million svenske kroner (cirka 644.000 danske kroner, red.).

Ida Nyströmm, der er retsrådgiver hos Konsumentverket, ser dommen som en sejr for forbrugerne:

”Dommen er god, eftersom mange forbrugere vil handle med hensyn til miljøet, men kan have svært ved at vide hvilket klimaaftryk et produkt efterlader. Derfor er det ekstra vigtigt, at virksomheder tager ansvar og ikke overdriver i reklamer,” udtaler hun via pressemeddelelsen ifølge Klimamonitor.

Sagen understreger vigtigheden af ærlig markedsføring og ansvarlighed fra virksomhederne; især når det kommer til miljøpåstande.

Forbrugerne har ret til korrekte oplysninger om de produkter, de køber, så de kan træffe informerede beslutninger om deres miljømæssige aftryk.

Dommen mod Arla kan betyde, at andre virksomheder bliver mere forsigtige med at fremkomme med påstande om deres produkters klimaneutralitet uden tilstrækkelig dokumentation.