Det er bestemt ikke lang tid siden, at MobilePay løftede sløret for en stor ændring.
Ændringen har medført, at anmodninger automatisk bliver fjernet efter en uge, hvis de ikke bliver 'swipet'. Tiltaget er en del af en større oprydning i systemerne, som led i forberedelserne til sammensmeltningen med det norske betalingssystem Vipps.
Fusionen har til formål at skabe et stærkt nordisk betalingsnetværk, der spænder over Danmark, Norge og Finland. Anette Bøje, der er MobilePays landechef i Danmark, forklarer til B.T., hvorfor anmodninger bliver slettet efter netop er syv dage:
"Vi har også gode erfaringer med det fra de andre lande. I Norge og Finland er det også syv dage, og det vælger vi at gøre fælles på tværs af vores markeder."
Den nye praksis med en syvdagesgrænse for anmodninger skal forsøge at engagere brugerne til hurtigere at få afregnet med hinanden.
Reaktionerne på opdateringen har været blandede. Flere brugere har i kommentarfeltet til MobilePays Facebook-opslag udtrykt frustration over den nye ændring.
Det påpeges, at man af forskellige årsager ikke kan betale inden for syv dage. Til det svarer Anette Bøje følgende:
"Ja, nogle er lidt længere om det, og for dem bliver det selvfølgelig lidt mere smertefuldt i øjeblikket, men grundlæggende tror vi på, at man skal få afregnet sine ting, mens det er nogenlunde frisk i erindring."
Til trods for bekymringerne lover hun, at MobilePay vil overvåge implementeringen af det nye tiltag og vurdere, om der skal foretages justeringer efterfølgende.
Udover det nye tiltag så lancerer MobilePay en stor opdatering til foråret.