Den 1. oktober trådte MobilePays nye gebyrer i kraft, og siden da har flere danskere, der ejer mindre virksomheder, brokket sig over dem.
Leif Voigt er en af dem, der står stærkt i ønsket om at favorisere kontanter over digitale betalingsløsninger efter de omlagte gebyrer i sin butik.
Dette synspunkt er ikke kun en lokal præference, men det spejler en større national debat om fremtiden for kontantbetalinger i Danmark.
Det skriver B.T.
Leif Voigt, som i sin butik sælger ting til hus og have, understreger det økonomiske aspekt ved sin præference:
“Jeg vil meget gerne vise, at jeg helst vil have, at folk betaler med kontanter på grund af udgiften til gebyr, når der bruges MobilePay”, siger Leif Voigt, der bor i Brande i Midtjylland.
Denne debat har fået ny næring, da Forbrugerombudsmanden for nylig politianmeldte syv virksomheder for at afvise kontant betaling.
Samtidig står HORESTA, som er en brancheorganisation inden for restaurations- og hotelerhvervet, i spidsen for et opgør med den eksisterende lovgivning.
“Det giver ingen mening, at vi i 2023 fortsat pålægger virksomheder at tage imod kontanter”, lyder det fra Maria Olafsson, der er organisationens politiske chef.
Til trods for denne modstand mod kontanter, er Leif Voigt fast besluttet på at informere sine kunder om gebyrer forbundet med digitale betalinger.
Det gør han i kølvandet på MobilePays beslutning om at hæve overførselsgebyret til næsten 1 procent.
Når han har kunder, der foretrækker MobilePay, afviser han ikke betalingen, men benytter lejligheden til at oplyse dem om gebyrerne.
Denne tilgang afspejler en dybere bekymring for små virksomheders økonomiske sundhed i en stadig mere digitaliseret verden.