Nu kommer nye EU-regler om kørekort: Kan få store konsekvenser for dig

Marcus Dam

3 dage siden

|

26/03/2025
Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Digitale kørekort, nultolerance over for spritkørsel og 17-årige bag rattet i lastbiler.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

EU er på vej med et nyt direktiv, der kan få stor betydning for både danske bilister og trafiksikkerheden.

Det skriver Europa-Parlamentet i en pressemeddelelse.


Fælles regler skaber bekymring

Ministerrådet og Europa-Parlamentet er blevet enige om nye fælles regler for kørekort i EU. 

Blandt ændringerne er et digitalt kørekort, som alle EU-borgere skal kunne bruge på tværs af landegrænser, samt strengere krav til nye bilister i en toårig prøveperiode.

Der lægges også op til nultolerance over for alkohol og stoffer.

Men særligt én regel vækker bekymring.

Aldersgrænsen for at tage kørekort til tunge køretøjer sænkes fra 21 til 18 år. 

Samtidig åbnes der mulighed for, at 17-årige kan køre lastbil i eget land – hvis de er ledsaget af en erfaren chauffør. Det skal være med til at imødekomme den akutte mangel på chauffører i Europa.

Hos Rådet for Sikker Trafik er man positiv overfor flere af ændringerne, men den nye aldersgrænse vækker bekymring. 

Direktør Jakob Bøving Arendt advarer ifølge TV 2 om, at det kan få alvorlige konsekvenser og siger, at det er vigtigt, at man "følger konsekvenserne af de ændringer i EU tæt", og at transportvirksomheder "har et særligt fokus på trafiksikker adfærd for denne gruppe".


Danske bilister skal vænne sig til nye regler

Hvis aftalen bliver vedtaget endeligt, skal medlemslandene gennemføre de nye regler inden for fire år. 

For danske bilister betyder det også, at gyldigheden af kørekort kan forkortes, særligt for ældre bilister.

Der indføres desuden ensrettede sundhedstjek med krav om både syns- og hjertetest.

Hos FDM er man enig i behovet for modernisering, men man ser kritisk på netop sænkningen af aldersgrænsen.

Chefkonsulent Dennis Lange udtrykker ifølge TV 2 bekymring: 

"18 år er ret ungt at køre rundt i et tungt køretøj, og konsekvenserne ved en ulykke bliver meget værre, når det er så tungt et køretøj."

FDM anerkender behovet for flere chauffører, men mener ikke, at løsningen bør være at sænke aldersgrænsen. 

Nu venter de danske bilister på, om reglerne bliver vedtaget og hvordan de i så fald vil blive rullet ud herhjemme.