EU arbejder målrettet på at skabe en grønnere fremtid og har særligt fokus på bilindustrien, der står for en stor del af CO2-udledningen.
Nye reguleringer er på vej, og de er så stramme, at en specifik biltype kan blive presset ud af markedet allerede fra næste år.
De nye regler, der træder i kraft ved årsskiftet, stiller høje krav til de miljødata, som plug-in hybrider skal opfylde for at opnå typegodkendelse.
Formålet er at skabe et mere præcist billede af bilernes faktiske CO2-udledning.
Sådan skriver mediet Carup.
Hidtil har opgørelser af hybridernes energiforbrug antaget, at 70-85 procent af kørslen foregår på el, men en undersøgelse fra International Council on Clean Transportation (ICCT) viser en anden virkelighed.
Ifølge ICCT kører privatbrugere kun mellem 45 og 49 procent på el, mens hybridbiler brugt af virksomheder ligger endnu lavere med 11-15 procent.
Tallene betyder, at de faktiske CO2-tal for plug-in hybrider er markant højere, end man har troet, hvilket EU's nye regler har til hensigt at korrigere.
Fra 1. januar 2025 vil typegodkendelser kræve en mere nøjagtig måling af brændstofforbruget, hvilket kan føre til højere afgifter og dårligere emissionstal for producenterne.
Samtidig forventes det, at reglerne gradvist bliver strammet frem mod 2027, hvor nogle mener, at de nye krav kan ende med at blive et farvel til plug-in hybrider.
Ifølge Per Öhlund, der arbejder ved Transportstyrelsen, vil det nye regelsæt betyde, at bilproducenter skal tilpasse teknologien i hybridbilerne for at imødekomme de højere CO2-værdier og få dem godkendt.