Melder ud: Nu er det slut med Radio4

Kamille Isaksen

19 uger siden

|

12/08/2024
Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Store forandringer i vente for den velkendte Radio 4.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Mandag indleder en ny æra for Radio4, da stationen under navnet Radio IIII introducerer en grundlæggende ny sendeplan. 

Efter fire år med udfordringer i form af dalende lyttertal og begrænset synlighed, befinder radiostationen sig nu i en kritisk fase, hvor der kun resterer fire år af dens eksistens. 

Chefredaktør Nikolai Thyssen betragter dog denne tidsbegrænsning som en chance for innovation frem for en hindring.

Radio4, der først gik i luften den 1. november 2019, har siden da kæmpet med at finde fodfæste i en konkurrencepræget medieverden. 

Men i stedet for at opgive håbet, har kanalen under ledelse af den nye chefredaktør valgt at tage udfordringen op. 

Sådan skriver TV 2

Siden januar har Nikolai Thyssen og hans team arbejdet intenst på at omstrukturere stationen og udvikle en ny strategi, der skal give Radio4 – nu Radio IIII – en stærk afslutning.

Introducerer nye værter

Med en frisk start og nye værter i front vil Radio IIII fra mandag sende live 14 timer i døgnet fra hovedsædet på Banegårdspladsen i Aarhus. 

Samtidig lanceres en række nye podcasts, som skal udforske aktuelle emner og udfordre lytterne på nye måder. 

Blandt de nye tiltag finder man journalist Magnus Barsøe, som med sin erhvervspodcast "Børsen Brænder" vil dykke ned i økonomiske spørgsmål, mens Layal Freije fra Weekendavisen skal være vært på "Gaza FM". 

Desuden vil Pelle Hvenegaard bringe samtaler fra fixerummet i København i programmet "Fixerummet".

Ikke en gratis forandring

Denne omstrukturering er ikke uden omkostninger. 

I foråret blev 24 programmer lukket, og 17 medarbejdere måtte sige farvel som en del af den nye strategi. 

Målet med Radio IIII er ikke længere at være en kanal med traditionelle magasiner, men i stedet at tilbyde podcasts og programmer, der tager fat i de mest presserende emner i dagens samfund.

Det næste halve år bliver afgørende for den nye radiokanals succes. 

Hvis Radio IIII ikke inden for seks måneder har formået at etablere sig som en betydelig spiller i mediebilledet, vil projektet blive betragtet som mislykket.