Der bliver kørt stærkt ved danske skoleveje.
Faktisk i så høj grad, at der i 2023 blev der i landets 12 politikredse udskrevet flere end 30.000 bøder, for at overtræde hastighedsgrænserne på skoleveje.
Og den høje fart ved skolerne, får også ekstra opmærksomhed fra politiet i de kommende uger.
Sådan skriver Gjensidige i en pressemeddelelse.
Rigspolitiet har varslet øget fokus på færdsel ved skoleveje, og det er der rigtig god grund til. Alene i årets første syv måneder er blevet udskrevet bøder til flere end 10.000 bilister for at køre for hurtigt omkring skoler.
Det viser en ny opgørelse, som Rigspolitiet har foretaget for Gjensidige.
Det viser en ny opgørelse, som Rigspolitiet har foretaget for Gjensidige.
Her står det også klart, at selvom antallet af sager om hastighedsoverskridelser ved skoleveje foreløbigt ser ud til at ende på et lavere niveau end sidste år, så er problemet stadig omfattende. Den udvikling ærgrer Lene Rasmussen, skadedirektør i Gjensidige.
Hun havde håbet på, at de seneste års kampagner og fokus fra politiets side ville have haft en mere positiv indvirkning hos de bilister, der har svært ved at lette foden fra speederen, så der i år ikke skal sendes 30.000 beskeder ud i de danske e-Bokse:
"Børn er nogle af de mest sårbare i trafikken, og derfor er det helt urimeligt, når man ikke respekterer hastighederne der, hvor flest af dem færdes. Og særligt som nu ved skolestart, hvor mange bevæger sig til og fra skole for første gang, og som derfor er særligt udsatte," siger Lene Rasmussen.
Det er dog ikke kun i antallet af politiets bødeforlæg, problemerne med bilisters ageren på skoleveje kan aflæses.
I en ny undersøgelse, som YouGov har foretaget for Gjensidige, siger godt otte ud af ti personer med børn i skolealderen, at de har oplevet, at bilisters adfærd omkring skoler har skabt utrygge situationer, mens knap 60 procent mener, man bør øge politikontrollen ved skoler for at nedsætte hastigheden hos bilister.
Ifølge Lene Rasmussen, er undersøgelsens resultater med til at understrege problemets omfang, men hun er samtidig ikke sikker på, at øget politikontrol alene vil være nok til at knække kurven.
"Politiet arbejder i forvejen meget målrettet både med kontrol og oplysningskampagner, men i sidste ende ligger ansvaret hos bilisterne. Og derfor kan jeg kun opfordre til, at den enkelte tænker sig godt om og respekterer både reglerne og deres medtrafikanter - og særligt de mest udsatte af dem," siger hun.