En regnefejl hos Nordea Pension har medført, at mange kunder har fået for små afkast på deres pensionsopsparing, skriver Finans. Fejlen rettes nu, men kritikere kalder det rystende, at sådan en fejl kunne ske.
Fejl rammer langt størstedelen af kunderne
Torsdag kom det frem, at en række kunder i Nordea Pension har modtaget forkert afkast på deres pensionsopsparinger.
Det er resultatet af en intern regnefejl, der har betydet, at de fleste af kunderne har fået for lidt indsat på deres pension. Nordea Pension oplyser, at de berørte kunder vil få det manglende beløb overført, så deres opsparing rettes op til det rigtige niveau.
Direktør i Nordea Pension, Vivian Byrholt, beklager fejlen i en udtalelse til TV 2 og understreger, at der er blevet iværksat nye kontrolforanstaltninger for at forhindre lignende fejl i fremtiden:
"Vi beklager meget denne fejl, som ikke lever op til de høje krav og standarder, vi stiller til os selv og vores løsninger, lyder det blandt andet."
Et spørgsmål om tillid
Fejlen har vakt opsigt og bekymring, og Forbrugerrådet Tænks cheføkonom, Morten Bruun Pedersen, kalder situationen en skandale. "Danskerne skal kunne stole på, at deres pensionsselskab kan håndtere deres opsparinger korrekt, da de færreste har mulighed for at kontrollere det selv," udtaler han til Finans.
Nordea har allieret sig med et revisionshus, der skal gennemgå processen og sikre, at fejl som denne ikke gentages. Samtidig vil alle berørte kunder modtage information direkte fra banken.
80 kunder påvirkes ekstra negativt
Vivian Byrholt forklarer, at kun 80 kunder vil opleve særligt negative konsekvenser, men at banken vil sørge for, at alle kunder kompenseres, som om fejlen aldrig var sket.