Disse lønmodtagere er blevet 'lovet' stor skattefordel - men stor utryghed sætter spørgsmålstegn ved tiltaget

Emil Martesen

8 timer siden

|

17/10/2024
Nyheder
Foto: Shutterstock / Gjensidige
Foto: Shutterstock / Gjensidige
En stor utryghed blandt lønmodtagerne sætter spørgsmålstegn ved tiltaget.

Dagens topnyheder

Det er bestemt ikke altid, at de kan blive enige. Ikke desto mindre ligner det, at der er bred politisk opbakning til at fremme cykelpendling gennem økonomiske incitamenter.

Flere partier, herunder Liberal Alliance, Enhedslisten og SF, støtter idéen om skattefordele for de danskere, der kommer til og fra arbejde via jernhesten.

Forslaget om et befordringsfradrag for cyklister blev fremsat af Alternativet søndag, og helt konkret lyder det på tre kroner per kilometer for strækninger mellem 2 og 24 kilometer.

Rasmus Stoklund, som i dag sidder på posten, har endnu ikke meldt noget ud om den ordning, der er blevet fremsat.

Det skriver B.T.

Det bliver dog svært, at få endnu flere danskere til at droppe bilen og i stedet hoppe på jernhesten.

Der er nemlig mange situationer i trafikken, der gør cyklister utrygge, men særligt mødet mellem de bløde og hårde trafikanter går igen for de fleste cyklister.  

Det viser en ny undersøgelse, som YouGov har lavet for Gjensidige.

I undersøgelsen svarer seks ud af ti cyklister, at de er særligt utrygge, når lastbiler eller personbiler skal svinge til højre, mens lidt over hver anden finder det utrygt, når de er tæt på en lastbil.

Derudover giver ligeledes hver anden udtryk for, at det er utrygt, når de cykler på en vej uden cykelsti.  

I de tre mest utryghedsskabende situationer for cyklisterne går det igen, at lastbiler, personbiler og cyklister er tæt på hinanden, og måske endda deler vejbanen.

Det mønster får Lene Rasmussen, skadedirektør i Gjensidige, til at komme med nogle gode råd til, hvordan man kan få disse situationer til at føles mere trygge:

"Både lastbiler, personbiler og cyklisterne selv skal selvfølgelig være opmærksomme, når de skal forholde sig til hinanden i trafikken. Her er et godt råd til cyklisterne at holde god afstand, så man oplever at have kontrol over situationen. Derudover kan man fx søge øjenkontakt med en bilist, der skal svinge til højre, og man kan som cyklist lægge sig bag ved en lastbil i stedet for på indersiden".

Mænd er overrepræsenterede i ulykkesstatistikkerne  

I Vejdirektoratets rapport over trafikulykker for 2023 ser man, at mænd er overrepræsenteret i både antallet af dræbte og tilskadekomne på cykel. Faktisk er der hele 25% flere mænd end kvinder, der kommer til skade eller bliver dræbt, når de bevæger sig i trafikken på cykel.  

Det står dog i stor kontrast til undersøgelsen resultater om utryghed i trafikken. Undersøgelsen viser nemlig, at i hele seks ud af de syv oplistede trafiksituationer er kvinderne mere utrygge i trafikken, end mænd er det. Det er interessant, mener Lene Rasmussen:

"Det er opsigtsvækkende, hvor stor forskel der er i den oplevede utryghed for mænd og kvinder, samtidigt med at mænd er overrepræsenterede i ulykkesstatistikkerne. Det kunne tyde på, at kvinder generelt har en mere forsigtig tilgang til trafikken, da de oplever den som værende mere utryg. I det tilfælde, kan jeg kun råde deres mandlige medcyklister til måske at tage lidt af farten og risikovilligheden, når de bevæger sig på cykelstierne eller landevejene".

I 2023 var der ifølge Vejdirektoratet 377 tilskadekomne og dræbte kvinder i trafikken, mens der var 470 mænd, der blev dræbt eller kom til skade.