Temus 'hemmelige' trick lokker forbrugerne i fælden: Du er med stor sandsynlighed blevet snydt

Emil Martesen

4 uger siden

|

16/10/2024
Nyheder
Foto: PenguinLens / Shutterstock
Foto: PenguinLens / Shutterstock
Temus 'hemmelige' trick lokker forbrugerne i fælden.

Dagens topnyheder

Den kinesiske handelsplatform Temu har hurtigt indtaget en plads blandt danskernes foretrukne netbutikker, men platformens metoder til at lokke kunder til køb har fået eksperter til at løfte pegefingeren.

Blinkende tilbud, rabat-lykkehjul og konstante beskeder om gratis fragt er blot nogle af de greb, som Temu benytter, hvilket ifølge forsker i digital forbrugerbeskyttelse, Marie Jull Sørensen, vækker bekymring:

"De bruger adfærdspåvirkninger ekstremt meget. Lykkehjulet er et tydeligt eksempel, og det virker, når Temu pludselig kan blive en af danskernes foretrukne webshops", lyder det fra hende ifølge TV 2.

Selvom Temu er blevet genstand for ny EU-regulering, der pålægger platformen at indføre mere gennemsigtige og ansvarlige salgsmetoder, er Marie Jull Sørensen skeptisk.

Hun peger på, at det kan være vanskeligt for EU at håndhæve reglerne effektivt, da platforme som Temu konstant udvikler nye teknologiske metoder til at fastholde forbrugernes opmærksomhed.

Derfor lægger hun ikke skjul på, at man skal beholde sin sunde skepsis, især når man bliver mødt af noget, der er for godt til at være sandt:

"Et blinkende lykkehjul er ikke en gevinst for dig som forbruger på den lange bane. Der er altid en hage ved det. Du får ikke gaver af Temu, selvom det ser sådan ud. De ville aldrig bruge de her virkemidler, hvis det ikke var godt for deres forretning", fortæller hun videre.

Afviser

Temu tager dog skarp afstand og afviser kritikken i et skriftligt svar.

Her understreger de, at funktioner som lykkehjulet er valgfrie og blot er ment til at forbedre brugeroplevelsen.

Trods Temus forklaring advarer Marie Jull Sørensen om, at rabatter og andre incitamenter sjældent er til for forbrugernes bedste. Derfor undrer hun sig over forklaringen, og fortæller, at når de gør rabat valgfrit, så er det vel for de fleste forbrugere ikke et reelt valg.

Hun fortæller, at Temu udemærket er bekendt med, at forbrugere vælger rabatter og andre såkaldte fordele, da de jo ikke kan gennemskue konsekvenserne på den lange bange.