Den 'nye Irma' åbner i 2025 med 'skjult' agenda: Glem alt om tilbud på disse varer

Emil Martesen

1 uge siden

|

08/11/2024
Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Du kan glemme alt om tilbud på disse varer.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Det var ikke lutter glade dage, da Coop lukkede Irma tilbage i 2023.

En lang række danskere reagerede med vrede og protester. For mange var den næsten 137 år gamle butikskæde nemlig mere end bare en dagligvarebutik – den repræsenterede en særlig kvalitet og nærvær.

Troskab og tilknytning til Irma var så dybt forankret, at kunderne i Gentofte endda dannede en menneskering om deres lokale butik i et sidste forsøg på at redde den:

"I kan ikke slå os ihjel", lød det fra nogle af de trofaste kunder, som ville holde liv i Irmas ånd.

Nu får Irmas mange loyale kunder en grund til at glæde sig.

Det skriver Avisen Danmark.

Alfred Josefsen, der var direktør for Irma fra 1999 til 2012 og selv blev dybt berørt af kædens lukning, står nemlig bag en ny butikskæde, der bringer Irmas værdier videre.

Under navnet Alma Madmarked vil han fra 2025 etablere fem butikker i København og omegn:

"Vi føler allerede nu, at vi har fået en meget fin modtagelse, om end de her butikker først kommer til at åbne i starten af næste år", lyder det fra ham.

Læner sig op af Irma

'Alma Madmarked' vil læne sig op ad Irmas fokus på kvalitet og ærlige råvarer.

Inspirationen til kæden er hentet fra Alfred Josefsens egen bedstemor, Alma, der som ung mor i 1920’erne levede af egne hjemmedyrkede og ærlige fødevarer.

Han fortæller i samme ombæring, at priserne i Alma vil ligge på niveau med kæder som Menu og SuperBrugsen, men kunderne vil opleve en særlig tilgang til vareudvalget.

Usunde produkter som chips og sodavand vil ikke være på tilbud eller promoveres aggressivt.

Han lægger ikke skjul på, at Alma-butikkerne bevidst vil nedtone disse varer og i stedet lade frugt, grønt og økologiske produkter være i centrum.

På den måde håber han at skabe en oplevelse, hvor kunderne ikke føler sig fristet til unødvendige køb, men i stedet prioriterer kvalitet og sundhed i deres daglige indkøb:

"Der kommer til at være noget i butikkerne. Det kommer til at være godt. Men det kommer aldrig på tilbud eller "køb fire for tres pris". Det betyder også, tror vi, at selvom man har brugt flere penge i frugt- og grøntafdelingen på at købe en masse økologisk frugt og grønt, så bliver man ikke inspireret til at købe sodavand i stride strømme og chips i store kasser - og så har man ikke brugt flere penge, end man ville gøre i andre butikker, når man går ud", fortæller Alma-direktøren videre.

Alma forventer at slå dørene op i 2025, men en nærmere dato er i skrivende stund uvist.