Her må du aldrig bruge isskraberen når du skal skrabe is på bilen: Kan ende med at være farligt

Nicolai Steinicke

53 uger siden

|

12/12/2023
Livsstil
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Stort set alle nye biler sælges med LED-pærer i forlygterne. Denne teknologi bruger meget mindre energi til at give samme mængde lys som halogenpærerne, som var mest almindelige før i tiden.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Men det har en naturlig årsag. Halogenpærerne afgav meget mere varme, så en mindre del af energiforbruget gik til rent faktisk at lyse op på vejen foran dig.
Ulempen? LED-pærer udsender praktisk talt ingen varme. Det betyder, at du ikke får nogen "gratis" fjernelse af sne og is fra forlygterne, når det er koldt.

Kan være risikabelt
Sne og is på forlygterne giver naturligvis dårligere lys, og det kan pludselig blive en trafikfare – både fordi du ikke får lys nok på vejen foran dig, og fordi andre trafikanter får sværere ved at se dig.

Problemet gælder lige så meget foran som bagpå – sne, der dækker bagenden af ​​bilen, gør også baglygterne svære at se for andre trafikanter. Og det smelter ikke længere, som det gjorde før.

Udover at skrabe ruderne om vinteren, bør du derfor sikre dig, at lygterne også er fri for frost og sne. Som regel fungerer det heldigvis med kosten, men hvis der er meget sne, kan det være, at man skal stoppe under kørslen og feje igen.

Bør skrabes forsigtigt

Det er dog ikke en god idé at ridse lysene. Det er selvfølgelig en hurtig og nem løsning, når du først skal i gang om morgenen, men hvis du ridser plastikken kan den hurtigt blive ridset – derfor er det ekstremt vigtigt at skrabe forsigtigt.

Disse ridser vil reducere kvaliteten af ​​lyset, men måske endnu værre: Ridser i plastikken vil gøre det lettere for sne og is at sætte sig fast på lysene. Dermed er du i en ond cirkel.

- Det vigtigste tip er at vaske lanternerne regelmæssigt og sørge for, at de er rene. Så hænger sneen ikke så let fast, siger rådgiver Jan Harry Svendsen i NAF til Elbil24.

Han påpeger også, at skrabning skal ske med omhu.

Derudover fraråder NAF, hvad mange andre råder dig til – at bruge polermiddel på lanternerne.

- Nogle påstår også, at man kan bruge specielle polermidler til at polere lampeglassene med. Vi anbefaler det ikke, fordi det kan ændre, hvordan lyset brydes, så du kan ende med at blænde anden trafik. Derudover er lygteglassene på moderne biler ofte behandlet med en anti-ridsebelægning, som fjernes, hvis man polerer lygterne, slutter Svendsen.