De sidste 10 år har der været en stærk vækst i antallet biler på vejene i Hovedstaden. De støjer, udleder store mængder Co2 og tager pladsen fra dem, som har brug for bilen. I langt de fleste biler sidder kun en person.
Med den nye kampagne ønsker Gladsaxe at fremme, at alle så ofte som muligt vælger mere bæredygtige transportformer som at gå, cykle, køre sammen eller tage offentlig transport.
Kampagnen hylder alle, der træffer bæredygtige transportvalg. Det gør den ved at møde borgerne, medarbejderne og de studerende med positive budskaber som: ”Tak, fordi du cykler” - plakater på cykelstien mod arbejdet og ”Tak, fordi du tager bussen” ved busstoppestedet.
De i alt 400 svanemærkede plakater er sat op ved stationer, busstoppesteder, veje og cykelstier og budskabet bliver desuden delt via kommunens egne kanaler og på kommunens egne arbejdspladser og til virksomhederne.
-Gladsaxe er Danmarks 5. største erhvervskommune og hver dag skal omkring 40.000 medarbejdere ind og ud af Gladsaxe. Den store mængde trafik giver trængsel - og vi ser ind i en fremtid, hvor der både kommer flere arbejdspladser og flere borgere i Gladsaxe og dermed endnu mere trafik. Blandt andet derfor vil vi gerne opfordre til, at flere overvejer at gå, tage cyklen, tage offentlig transport eller køre sammen, hvis de har mulighed for det. Det er godt for klimaet, for vores sundhed og giver bedre plads på vejene til dem, som ikke kan undvære bilen i hverdagen. Derfor håber jeg, at der bliver taget godt imod kampagnen, og at den kan inspirere til, at flere vælger at transportere sig bæredygtigt, siger kommunaldirektør Ulrich Schmidt-Hansen, i en pressemeddelelse.
Ændring af vaner kræver anerkendelse og opmærksomhed
- Det er ikke nemt for os at ændre vaner. Vi ved fra adfærdsforskningen, at den bedste måde at få os til at ændre vaner er, at vi bliver set og anerkendt for de gode vaner og de gode valg, vi træffer. Derfor har vi lanceret denne kampagne, hvor vi hylder dem som træffer et bæredygtigt transportvalgt. Når vi skal ændre vaner og skal skabe en grønnere transportkultur, er det afgørende, at vi alle taler om det både i formelle og uformelle sammenhænge og at nogen går forrest, - også når det kræver lidt ekstra tøj, tid eller planlægning. Det har nemlig vist sig, at selv ganske få medarbejdere på en arbejdsplads eller uddannelsesinstitution kan være med til at ændre adfærden for de mange – og det gælder også i de private sammenhænge, fortæller erhvervschef og leder af Gladsaxe Erhvervsby, Karen Brosbøl Wulf.
Hyldestkampagnen er et element i en større indsats, hvor der arbejdes med at skabe en grønnere transportkultur både hos virksomhederne, borgerne, uddannelsesinstitutioner og hos kommunens medarbejdere.