Er du blandt de ramte? Nu kan du få økonomisk erstatning

Nicolai H

1 dag siden

|

15/10/2024
Indland
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Efter digitalt angreb, kan en stor håndfuld danskere nu få erstatning.

Dagens topnyheder

Nordens største bank, Nordea, har haft en hård måned.

Kunder har gentagne gange oplevet problemer med at logge på netbanken, og forklaringen er både enkel og uhyggelig: Banken har været udsat for et massivt DDoS-angreb, der har lagt tjenesterne ned igen og igen.

Og nu kan det ramte bankhus tilbyde kunderne erstatning – men det er ikke uden forbehold.

Det skriver ITWatch.

På Nordeas hjemmeside kan man nu læse, at de kunder, der har lidt økonomisk skade på grund af forstyrrelserne, kan indsende en reklamation.

"Hvis forstyrrelserne i Nordeas tjenester har forårsaget dig økonomisk skade, kan du lave en reklamation om forstyrrelserne med blanketten nedenfor," fremgår det i en besked fra banken.

Et større aber dabei

Men før du begynder at se dollartegn for dine indre øjne, så vær klar over, at Nordea formentlig vil være ret omhyggelige med at vurdere, hvad der egentlig tæller som "økonomisk skade."

Og hvad er så årsagen til det langvarige angreb? Ifølge Mads Skovlund Pedersen, landechef for Nordea Danmark, er dette langt fra et simpelt hackerangreb.

"Det er ikke en tilfældig fyr i en kælder, der finder på at lancere et DDoS-angreb, der varer i 25 dage, og hvor der bliver skiftet angrebsmetode så ofte, som vi oplever det," fortalte han.

Center for Cybersikkerhed har samtidig advaret om, at truslen mod finanssektoren er "meget høj", og det har gjort mange bankkunder urolige.

Selvom ingen fra Nordea officielt vil pege fingeren mod specifikke bagmænd, har lignende angreb mod banker før haft forbindelser til Rusland.