Efter markant prisfald på markedet: Disse biler er hårdest ramt

Kamille Isaksen

56 uger siden

|

20/11/2023
Indland
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Priserne på brugte biler oplever i disse uger betydelige fald på en bred vifte af modeller, hvilket sætter et specifikt segment af bilejerne i en økonomisk klemme.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Priserne på brugte biler oplever i disse uger betydelige fald på en bred vifte af modeller, hvilket sætter et specifikt segment af bilejerne i en økonomisk klemme. 

Mens nogle bilmodeller bevarer deres værdi stabilt, oplever andre en markant nedgang.

I oktober alene faldt priserne på 16.904 forskellige biler samlet med 170 millioner kroner, hvilket har direkte påvirket værdien af mange biler landet over, hvilket Jan Lang, head of market insight hos Schibsted, bekræfter over for B.T.

Interessant nok er det ikke alle bilejere, der rammes lige hårdt af de faldende priser. Jan Lang forklarer, at ejere af benzinbaserede mikro- eller minibiler som Volkswagen Up, Polo eller Ford Fiesta ikke forventes at opleve betydelige værditab.

Den samme stabilitet i værdien gælder også for ejere af store familiebiler. Lang påpeger, at brugtbilmarkedet generelt klarer sig godt. 

Det er derimod primært de større og dyrere modeller fra mærker som BMW og Mercedes, der oplever prisfald, og dermed er det segment, som er blevet hårdest ramt af det markante prisfald på markedet.

Tidligere var efterspørgslen på visse brugte biler ekstremt høj, hvilket drev priserne i vejret på grund af lang leveringstid på nye biler. Dette resulterede i situationer, hvor brugte biler blev solgt til en markant højere pris end nyprisen.

Eksempelvis steg brugtprisen på Audi Q4 e-tron voldsomt på grund af kundernes utålmodighed i forhold til lange ventetider på fabriksnye modeller. 

Jan Lang pointerer, at denne stigning i prisen nu er fulgt af en betydelig tilbagegang på op til 180.000 kroner på visse modeller i forhold til markedets højdepunkt i 2022.

Blandt andre modeller som Hyundai Ioniq5, Polestar 2 og Skoda Enyaq er der også set lignende fald i priserne på op til 130.000 kroner.

For elbilejerne er der dog en vis trøst: Jan Lang forventer, at de ekstreme værditab, de har oplevet siden markedets højdepunkt i 2022, gradvist vil nærme sig det mere normale niveau, som benzinbiler typisk oplever.