Danskernes pengepung er i fare: Butikkerne afslører skjulte gebyrhemmeligheder

Emil Martesen

56 uger siden

|

17/10/2023
Indland
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Der er mange penge at spare for butikkerne - og i sidste ende også danskerne.

Dagens topnyheder

I en tid, hvor digitaliseringen af betalingsmetoder er i hastig vækst, står danske butikker over for en økonomisk udfordring, der kan virke usynlig for den almindelige forbruger.

Valget mellem Dankort og internationale kort som Visa og Mastercard kan nemlig betyde millioner i forskel på butikkernes årsregnskab.

Marianne Lyngby, direktør i Indeks Retail, som driver Bog & idé, lægger ikke skjul på, at det er kundens adfærd, der styrer omkostningsniveuaet:

"Udfordringen er, at det er kundens adfærd, der styrer vores omkostningsniveau, og kunderne har ingen chance for at gennemskue priserne her."

For selvom der måske ikke altid ligger de store overvejelser bag, så har dit valg af betalingskort stor betydning for den butik, du står og betaler i.

Det skriver TV 2.

Ifølge Marianne ville Bog & idé skulle af med 4,2 millioner kroner årligt i gebyrer, hvis alle betalinger skete med Mastercard eller Visa, i modsætning til de 2,5 millioner, det ville koste med udelukkende Dankort-betalinger.

Men det er altså ikke kun butikkerne, der bærer byrden.

Som Marianne Lyngby løfter sløret for, så de kan ikke gå ud og lave underskud på deres salg, så uanset hvad ender regningen hos forbrugerne på den ene eller anden måde.

Det er en økonomisk realitet, der i sidste ende kan påvirke priserne i butikkerne og dermed ramme forbrugerne, der må ty endnu mere til pengepungen, hvis de vil have fingrene i produktet.

Informationsdirektør Jens Juul Nielsen fra dagligvarekæden Coop nikker genkendende til problemet:

"Vi ser helst, at man bruger Dankortet. Det er med til at sænke omkostningerne for os, og det er også med til at sænke priserne på varerne i butikkerne".

Kasper Munk Rasmussen, chefkonsulent i SMVDanmark, mener, at der ligger et ansvar hos butiksejerne i at oplyse kunderne om, hvordan de mest hensigtsmæssigt kan betale.

Han fortæller i samme ombæring, at man som erhvervsdrivende har en opgave i at formidle budskabet til kunderne om, hvordan man skal betale, hvis man gerne vil støtte sin lokale erhvervsdrivende.

Så næste gang du står ved kassen, kan det være værd at overveje, hvilket kort du trækker. Det er ikke kun din egen økonomi, der er på spil, men også butikkens – og i sidste ende, måske priserne på de varer, du køber.