I en tid, hvor digitaliseringen af betalingsløsninger er i fokus, er det ikke overraskende, at konkurrencen mellem virksomhederne i denne sektor er intens.
Nets, den danske betalingskortgigant, og Flatpay, en iværksætterdrevet konkurrent, er fanget i en åben krig, der har fået begge parter til at trække i de tunge skyts.
"Vi oplever dagligt kunder, der vil skifte fra Nets, men finder det enormt besværligt", siger Sander Janca-Jensen, CEO i Flatpay.
Han beskylder i samme ombæring Nets for at have en 'kynisk og bevidst strategi' for at gøre det så svært som muligt for kunderne at skifte betalingsløsning.
Det skriver Ekstra Bladet.
Nets, derimod, lægger heller ikke skjul på, at de forsvarer deres position ved at sige, at de beder deres kunder henvende sig telefonisk, hvis de har spørgsmål eller ønsker at opsige, da det er den måde, som de bedst kan vejlede dem til bl.a. at undgå ekstra omkostninger i forbindelse med et eventuelt skifte. De tager også kraftig afstand og afviser Flatpays anklager som værende 'voldsomme'.
Den åbne 'krig' kommer i kølvandet på, at Nets for nylig har løftet sløret for en varsling om prisstigninger for en mindre del af deres kunder, hvilket har ført til en stigning i antallet af henvendelser fra utilfredse kunder.
En lang række danske medier har afsløret, at butikker i Danmark fremover skal betale mere for at mod betalingerne med Mastercard og Visa.
Ifølge Børsen er der tale om en fordobling af de priser, der ventes at blive fordoblet fra den 2. oktober.
Og Flatpay ser dette som en gylden mulighed for at kapre markedsandele:
"Vores vurdering er, at dette er en kynisk og bevidst strategi fra Nets for at gøre det så svært som muligt at skifte. Hvilket er meget belejligt, når man lige har hævet prisen for mange kunder", fortsætter Sander Janca-Jensen.