I løbet af det seneste årti, har danskerne været mere tilbøjelige til at svinge dankortet frem for at betale med de kontanter. Dagen i dag er det de færreste, som rent faktisk anvender kontantene fra tegnebogen.
Men bag det lille kort gemmer sig skjulte omkostninger, der potentielt kan ende med at påvirke din privatøkonomi. Eksperter advarer nu om, at forbrugere bør tænke sig om, når de vælger deres betalingsmetode ved kassen.
Det skriver TV 2.
Nets' seneste betalingsrapport afslører, at mere end hver fjerde dansker nu aldrig bruger kontanter i fysiske butikker. Samtidig er brugen af betalingskort til indkøb stigende.
Når du bruger dit betalingskort i en butik, er der flere selskaber involveret i transaktionen, og de tager en del af butikkens fortjeneste.
Først og fremmest modtager virksomheden, der ejer betalingsterminalen, en procentdel af beløbet. Det samme gør de banker, der har udstedt betalingskortet, samt kortudbyderen, såsom Visa eller MasterCard. De forskellige kortindløsere har en række forskellige gebyrer.
Eksempelvis varierer Nets' maksimale gebyrer for butikkerne mellem 2,29 og 2,78 procent af beløbet, afhængigt af om du betaler med Visa eller MasterCard. Sammenlignet med dette kostede den maksimale transaktion med et Dankort i gennemsnit 0,45 procent af beløbet ifølge Konkurrence og Forbrugerstyrelsens årlige betalingsrapport fra 2022.
Ydermere afhænger butikkens specifikke gebyromkostninger af den prisaftale, de har forhandlet pr. transaktion.
Disse varierende priser er med til at gøre det svært for forbrugerne at vælge det betalingskort, som har de laveste omkostninger for butikkerne.
Jacob Ruben Hansen fra Forbrugerrådet Tænk påpeger, at forbrugerne burde have en interesse i at vælge den billigste betalingsmetode for butikkerne for at undgå, at gebyrerne resulterer i prisstigninger på varerne i sidste ende.
Som nævnt tidligere er det dog ikke altid lige let for forbrugeren at finde ud af, hvilket kort der er billigst at anvende. Derfor mener Jan Damsgaard fra CBS, at der burde være en større gennemsigtighed i markedet.
Hertil kommer han med rådet om at skrive omkostningerne sort på hvidt for at skabe mere gennemsigtighed.
Derfor har han et helt konkret forslag til at skabe mere gennemsigtighed, og det er at give kunderne omkostningen sort på hvidt via deres bon.
- Jeg tror, at den eneste vej frem er at få skrevet på fakturaen, hvor meget butikken betaler, fortæller han.