LIDL har haft stor succes i Danmark, og rigtig mange flotte tests har vist, at deres egne produkter har en høj kvalitet og efterhånden fået en høj stjerne hos mange.
Men det stopper ikke her for den tyske discount-kæde.
Supermarkedskæden, der er kendt for sine tyske rødder og internationale sortiment, vil nu forsøge at blive mere lokal, og det er ikke småting, der er på spil.
Det skriver Ugeavisen.dk
Lidl løfter nemlig sløret for en forsøgsordning i tre østjyske byer, hvor de vil fokusere på de lokale beboere.
Helt specifikt har butikkerne i Odder, Hedensted og Skanderborg oprettet facebooksider kun for deres egen butik, med det klare formål, at få en mere lokal relation til deres kunder.
I første omgang skal siderne kun køre i tre måneder som et forsøg, men souschef i butikken i Odder, Dennis Sørensen, lægger ikke skjul på, at forsøgsordningen er kommet godt fra start:
"Vi har indtil nu kun lavet to opslag på to dage - og vi har allerede fået 600 følgere. Så noget tyder på, at interessen for at følge en butik på den måde er stor. Nu skal vi til at lave de såkaldte "ja,tak-tilbud", og det glæder vi os meget til", siger souschefen, der også fortæller, at forsøget følges med stor interesse på koncernens hovedkontor i Tyskland, hvor markedsføring via de sociale medier slet ikke så langt fremme som i Danmark.
Men dette initiativ kan også ses som en del af en større bevægelse i detailhandlen, hvor der er en tiltagende interesse for at knytte stærkere bånd til lokalsamfundet.
Det er på mange måder en form for 'glokalisering', hvor globale brands forsøger at tilpasse sig lokale forhold og præferencer. Det er ikke kun en win-win for både Lidl og medarbejderne, men også for forbrugerne, der får adgang bedre kendskab til deres lokale købmand.