Bagsiden af de nye EU-regler: Disse biler vil stige med over 200.000 kroner i afgift

Nicolai H

4 dage siden

|

08/04/2025
Indland
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Nu bliver det dyrere for disse bilejere.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

De tidligere så populære plugin-hybrider ligner mere og mere en uddøende race i den danske bilpark.

Salget af biltypen, der ellers udmærker sig ved både at kunne oplades og køre på el og på benzin eller diesel, har de senere år været på kraftig retur og udgør under tre procent af bilsalget i 2025.

Plugin-hybriderne blev ellers anset for at være en vigtig trædesten i overgangen til rene elbiler, men blandt andet elbiler med stadig længere rækkevidde, hurtig opladning og flere lademuligheder har fået mange til at skifte direkte til elbiler.

Nu ser nye EU-regler så ud til at give biltypen det endelig dødsstød herhjemme. Senest ved årets udgang skal de enkelte plugin-hybrid-modeller nemlig have lavet en ny måling af deres officielle forbrug, hvilket ventes næsten at fordoble bilernes forbrug og dermed CO2-udledning.

Konkret betyder det, at mange af plugin-hybriderne vil få en officiel CO2-udledning på mere end 50 gram CO2 pr. km, som er grænsen for den lempelige beskatning, bilerne de senere år har nydt godt af herhjemme. Dermed står selv de billigste modeller til at stige med 100.000 kr., mens dyrere modeller står til at stige 200.000 kr. eller mere i afgift.

Selvom den nye forbrugsmåling betyder, at plugin-hybriderne vil stige markant i afgift, hilser FDM målemetoden velkommen.

”Formålet med at skifte til plugin-hybrider og elbiler er at reducere klimabelastningen. Derfor er det afgørende, at bilernes miljø- og klimaegenskaber måles på en retvisende måde. I FDM har vi i årevis efterspurgt en opdatering af plugin-hybridernes målemetode, så den giver et mere retvisende billede af bilens almindelige drift,” siger politisk chef i FDM Torben Lund Kudsk, i en pressemeddelelse.

Udsigten til højere afgifter på plugin-hybrider har allerede fået flere bilimportører til enten helt at fjerne biltypen fra hylderne eller holde lagersalg.

”Elbilerne har for længst overhalet plugin-hybriderne. Både i salgstal og teknologisk. Derfor er det også yderst begrænset, hvor stor virkning de højere afgifter reelt vil få for de danske forbrugere. Plugin-hybriderne viser dog med al tydelighed, hvor forældede de danske bilafgifter er. For bilerne kan bruges meget grønt, hvis man primært kører på strøm og ikke benzin, men registreringsafgiften straffer teknologien hårdt,” siger Torben Lund Kudsk og tilføjer:

”Derfor mener vi fortsat, at den værdibaserede registreringsafgift bør afskaffes, og at bilerne, uanset drivmiddel, i stedet beskattes ud fra tekniske kriterier som energiforbrug, egenvægt og batteristørrelse – på sigt måske suppleret med kørselsafgifter i de områder, hvor det vil give mening.”

Ads by MGDK