Flere foranstaltninger er blevet indført i forbindelse med coronapandemien. En af dem er brugen af mundbind.
Af en ny undersøgelse fremgår det nu, at små børns udvikling faldt med op til 23 procent under coronapandemien, og det mistænkes, at bl.a. mundbind er årsagen.
Det skriver Daily Mail.
Sean CL Deoni, Jennifer Beauchemin, Alexandra Volpe og Viren D’Sa er alle forskere tilknyttet Brown University, og står bag undersøgelsen sammen med det globale konsulentfirma Resonance.
I forbindelse med undersøgelsen indsamlede de data fra 1.600 børn og deres værger. De 1.600 børn er blevet en del af undersøgelsen i alderen mellem nul til fem år.
Studiet undersøgte børnenes kognitive udvikling gennem spæd, barndom og ungdom, og så, at den gennemsnitlige udvikling på tre områder var blevet påvirket under coronapandemien.
I undersøgelsen analyserede forskerne først 1.070 vurderinger foretaget af 605 børn før marts 2020, hvor lockdowns og brug af mundbind begyndte.
Derefter blev yderligere 154 vurdering af 118 børn foretaget mellem marts 2020 og juni 2021, mens pandemien var på sit højeste. I mellemtiden blev 39 børn født i 2018 og 2019 analyseret i løbet af pandemien.
Holdet af forskere udførte derefter en kontrol af tre bredt accepterede mål for børns udvikling: ELC, VDQ og NVDQ.
ELC handler om barnets finmotorik, visuelle modtagelse, receptive og ekspressive sprogskalaer, og er i de første leveår svarende til en IQ-score.
De to andre faktorer måler, hvor godt et barn modnes i deres sprogfærdigheder samt andre færdigheder sammenlignet med et udvalg af børn på deres egen alder.
Resultaterne viste, at børnenes ELC-score faldt med hele 23 procent, fra et maksimum på lige under 100 i 2019 til omkring 80 i 2020, og derefter til 77 i 2021.
Børnenes VDQ-score har også været faldende på dramatisk vis i denne periode. Den faldt nemlig fra et gennemsnit på lige under 100 i 2018 til lige under 90 i 2020, hvorefter den faldt til omtrent 70 i 2021.
På lige fod med de to andre faktorer, faldt NVDQ-scoren også. I 2019 lød den gennemsnitlige score på 105, mens den i 2020 lød på 100, inden den i 2021 faldt til omkring 80.
Undersøgelsen konkluderede, at 'børn født under pandemien har signifikant reducerede verbale, motoriske og overordnet kognitive evner sammenlignet med børn født inden pandemien'.
Derudover fremgår det også af rapporten, at 'mundbind, der bæres i offentlige omgivelser og i skole- eller daginstitutioner, kan påvirke en række tidlige udviklingsfærdigheder, såsom tilknytning, ansigtsbehandling og socio-emotionel behandling'.
Forfatterne af rapporten skriver, at drenge fra fattige baggrunde var de mest udsatte for et fald i kognitive testresultater, mens rigere forældre var bedre i stand til at opveje virkningerne af pandemien.