Rutinetjek hos tandlægen endte helt galt: Kvinde fik næsten 400.000 kroner i erstatning

Nicolai Busekist

1 uge siden

|

21/06/2024
Udland
Foto: Shutterstock.com
Et rutinetjek gik helt galt for denne kvinde, hvorfor hun endte med at få næsten 400.000 kroner i kompensation.

Dagens topnyheder

Da Katie Granger begyndte at få følsomme tænder, gjorde hun som de fleste og gik til tandlægen. Men et rutinetjek udviklede sig til en skræmmende oplevelse for den 38-årige kvinde.

Katie, der arbejder som plejemedarbejder og bor i Aylesbury i Buckinghamshire, fik at vide, at hun skulle have en rodbehandling for at behandle følsomheden i hendes nederste tænder. Men fra det øjeblik gik tingene fra dårligt til værre og resulterede i, at Katie mistede følelsen i ansigtet.

Den 38-årige har modtaget 45.000 pund i erstatning, hvilket svarer til næsten 400.000 kroner, men da hun fik sin erstatning, havde hun stadig ingen følelse i halvdelen af sin læbe eller hage. Det skriver The Sun.

Katie sagde, at hun begyndte at føle sig utilpas under behandlingen, hvorfor det gik op for hende, at noget var galt.

"Det virkede som om tandlægen var klar over, at noget ikke var helt rigtigt," sagde hun til Sun Health.

"Først da jeg kom hjem og begyndte at opleve ulidelige smerter i min mund, mens jeg samtidig ikke kunne mærke min læbe, tænkte jeg, at noget var gået galt."

Dagen efter oplevede Katie stadig smerter og følelsesløshed, så hun bestilte en akut tid hos sin tandlæge. Hun fik dog at vide, at hun skulle på venteliste for at få rodbehandlingen lavet om eller få tanden fjernet.

"Jeg ville bare have smerterne til at stoppe så hurtigt som muligt, så jeg valgte tandudtrækningen," tilføjede hun.

To dage senere følte Katie sig stadig skidt tilpas og vendte tilbage til tandlægeklinikken i Tring, som havde lavet den første rodbehandling på hende.

"Tandlægen diagnosticerede mig derefter med en særlig infektion, som er en meget intens tandpine, men det forklarede ikke, hvorfor følelsen i min læbe og hage stadig ikke var kommet tilbage," sagde Katie.

Det var først, da hun besøgte en ny tandlæge på samme klinik, at problemet blev klart. Straks sagde den anden tandlæge, at der var blevet begået fejl under den første procedure, sagde Katie.

"Rodbehandlingen havde ramt en af nerverne i min mund, hvilket har forårsaget skade. Der er en chance for, at følelsen i min læbe aldrig vender tilbage igen," tilføjede hun.

Efter hendes behandling kontaktede hun Dental Law Partnership, da hun havde brug for hjælp til at starte en sag. Holdet undersøgte hendes journaler og fandt en række fejl forud for rodbehandlingen, og konkluderede, at Katies smerter kunne have været undgået.

Katie har allerede mistet tre tænder og vil miste yderligere to på grund af det arbejde, der skal udføres for at rette de oprindelige fejl.

"Fejlene begået af tandlægerne har massiv indflydelse på min evne til at spise, og jeg bider ofte i min læbe eller savler uden at kunne kontrollere det på grund af følelsesløsheden," sagde hun.

"Jeg er for bange til at besøge tandlægen nu, da jeg ikke kan bære tanken om at skulle igennem en anden rodbehandling eller tandudtrækning."

Justine Jones fra Dental Law Partnership sagde, at Katies smerter sagtens kunne have været undgået.

"Den smerte, vores klient har oplevet, var fuldstændig unødvendig. Hvis de involverede tandlæger havde udført mere tilstrækkelige undersøgelser gennem hendes tid som patient og givet bedre pleje, kunne hendes problemer være undgået," sagde hun.

En talsmand for tandlægeklinikken har udtalt sig til The Sun, og har i denne forbindelse også undskyldt overfor Katie.

"Vi vil gerne undskylde for den oplevelse, som fru Granger har haft. At levere den højeste kvalitet af tandpleje til vores patienter er vores førsteprioritet, og vi er skuffede over, at vi ved denne sjældne lejlighed leverede under vores forventninger," sagde han.