Det er bestemt ikke kun i Danmark, at priskrigen for alvor har fået sit tag.
Udenfor landets grænser er sagen den helt samme.
I Norge har REMA 1000 taget et stort skridt i kampen for lavere og mere stabile priser for kunderne ved at afskaffe systemet med 'prisvinduer', hvor leverandører traditionelt har haft mulighed for at justere deres priser over for dagligvarekæder to gange årligt.
Sådan skriver REMA 1000 i en pressemeddelelse.
"I år har vi reduceret priserne på mere end 200 varer i vores butikker inden den 1. februar", udtaler Pia Mellbye, der er salgs- og marketingdirektør hos REMA 1000.
"Vi indgår nu forhandlinger året rundt. Når vi opnår prisreduktioner fra leverandørerne, viderebringer vi disse besparelser direkte til vores kunder gennem lavere priser. Vi er meget tilfredse med, at denne ændring gør det muligt for os at nedsætte priserne på over 200 varer allerede den 29. januar", fortsætter hun.
Den tidligere branchestandard i Norge gav leverandørerne mulighed for at ændre deres priser over for dagligvarekæderne den 1. februar og 1. juli. Denne praksis blev opgivet af REMA 1000 i juni 2023.
Denne nedsættelse af priserne vil vare indtil den 25. februar og er et supplement til prisstop på over 1.000 varer, som REMA 1000 introducerede i begyndelsen af året.
REMA 1000 har for nylig vundet VG's fødevarebørs med en historisk stor margin i forhold til konkurrenterne, og er desuden blevet kåret som Norges billigste i en pristest foretaget af Nettavisen.
"Det er en økonomisk udfordrende tid, og mange oplever en strammere økonomi i dagligdagen. Vi håber, at vores prispolitik bidrager til mere forudsigelighed og tryghed. Vores mål i REMA 1000 er at være Norges billigste leverandør af dagligvarer. Vi sænker vores priser, hvor det er muligt, og opfordrer vores leverandører til at gøre det samme," siger Pia Mellbye.
Hun understreger, at det er essentielt for REMA 1000s kunder at gøre gode køb og få meget for pengene:
"Vores forretningsmodel er simpel og effektiv. Vi køber ind i store mængder, reducerer priserne og videregiver besparelserne til kunderne direkte gennem lavere priser på hylderne. På denne måde kan vi tilbyde dagligvarer af høj kvalitet, produceret ansvarligt, til landets laveste priser", afslutter hun.