Det er ingens næse gået forbi, at supermarkederne kæmper om danskernes opmærksomhed.
Og denne historie er ingen undtagelse.
I hjertet af København, mellem Fælledparken og Rigshospitalet, har Netto-kæden taget et overraskende skridt ved at løfte sløret for et nyt butikskoncept, Netto Express.
Det skriver B.T.
Dette nye tiltag repræsenterer en frisk vending i detailhandlen, der måske vil ryste op i den traditionelle opfattelse af dagligvareindkøb.
Netto Express, som åbnede dørene torsdag morgen, er placeret i et lokale, der har stået tomt i et år efter Salling Group lukkede den tidligere Netto-butik på adressen.
Nettos direktør, Braw Bakir, lægger heller ikke skjul på, at det nye koncept er udviklet på relativt kort tid:
"Der ligger ikke nogle store strategiske beslutninger bag det her. Vi har brugt halvanden måned på det, og nu står vi her".
Butikken fokuserer på det nemme og hurtige måltid, men ikke på indkøb til større middage. Under et besøg i butikken observerede B.T. et udvalg af mejeriprodukter, morgenmadsprodukter, tørvarer og drikkevarer. Der er også planer om et bake-off område og en frugt- og grøntafdeling.
Men på trods af sin umiddelbare lighed med 7-Eleven, understreger Braw Bakir, at Netto Express ikke er en direkte konkurrent.
Netto Express er et eksperiment, der tester vandene for kundens præferencer:
"Vi er her til for kunderne, og hvis de synes om konceptet, så skal vi helt klart overveje, om det er en skalerbar model", lyder det videre Braw Bakir. Han tilføjer, at hvis konceptet viser sig at være en fiasko, er de klar til at lukke det ned igen.