Ken raser mod sit elselskab: Opdagede pludselig vanvittig fejl efter 18 år

Emil Martesen

13 uger siden

|

20/09/2024
Udland
Foto: X
Foto: X
Ken raser mod sit elselskab.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Det er vidst ingens næse gået forbi, at prisen på el steg markant sidste år i kølvandet på Ruslands invasion af Ukraine og den efterfølgende knaphed på gas.

Det fik i den grad testet de danske husstande, der kæmpede med at få enderne til at hænge sammen.

Det har i den grad fået mange til at dobbelttjekke deres regning så snart man står med den i hånden eller ser den lande ind i indbakken.

Selv samme tendens har en mand fra Californien fået, efter han indså, at noget var helt galt med elregningen.

Prisen på el består nemlig af tre dele: Selve elprisen, en såkaldt nettarif, som dækker over transport af el, samt en såkaldt systemtarif, der er forbundet til forsyningssikkerhed og elforsyningens kvalitet.

Ken Wilson har nemlig holdt et vågent øje med, hvor meget energi han bruger. Det har han især i de seneste måneder, hvor regningen har været langt højere end før.

Det har blandt andet tvunget ham til at købe en elmåler, så han kan holde øje med sit daglige energiforbrug ned til det nøjagtige tal:

"Jeg har forsøgt at spare på strømmen og sænke mine omkostninger, fordi det var ved at blive rigtig dyrt", siger Wilson ifølge KOLD, og fortsætter:

"Jeg blev ved med at gå ud for at tjekke min måler. Jeg kunne ikke tro det".

Wilson, som bor i et lejlighedskompleks i Vacaville, indså kort efter, at noget var helt galt:

"Jeg troede, der var en lækage, eller at nogen stjal min strøm, eller at måleren var defekt, for der var noget, der ikke stemte".

Wilson kontaktede derfor PG&E, som sendte en medarbejder ud for at tjekke hans måler. Da fandt man ud af, Wilsons lejlighed, nr. 90, var forbundet med den forkerte måler.

Han havde i stedet fået - og betalt - regningen for lejligheden ved siden af, altså nr. 91.

Da Wilson har boet i den samme lejlighed siden 2006, mener han, at dette kan have stået på i 18 år:

"Jeg føler mig magtesløs lige nu, fordi jeg ikke kan kontrollere min egen måler", siger Wilson, inden han fortsætter:

"Jeg håber bare, at denne historie vil hjælpe andre. Jeg kan ikke være den eneste".

Elselskabet siger, at den foreløbige undersøgelse viser, at 'målernummeret for kundens lejlighed er blevet faktureret til en anden lejlighed siden potentielt 2009'.

Wilson betalte stadig for den forkerte måler i mandags. Han siger, at elselskabet har oplyst, at fejlen først vil blive rettet ved næste fakturering.