Det kan få direkte betydning for de mange danske turister, der hvert år handler i kædens butikker.
Kæmper med faldende salg
Den franskejede kæde Alcampo, som ejes af Auchan Retail, har besluttet at lukke flere af sine mindst rentable butikker i både Frankrig og Spanien.
Det skriver Talent24h.
Derudover vil kæden skære ned på størrelsen af sine hypermarkeder og omlægge sortimentet for at tilpasse sig nye forbrugervaner.
Årsagen er et markant fald i salget – alene i Spanien faldt omsætningen i 2024 med 2,9 procent sammenlignet med året før.
Det er en udvikling, der kommer efter et forsøg på ekspansion, hvor Alcampo overtog 217 Dia-butikker i 2023.
Men selv denne udvidelse har ikke kunnet bremse tilbagegangen.
Ifølge Auchan skyldes situationen både skærpet konkurrence og forbrugernes skifte mod mindre butikker og onlinehandel.
Mindre butikker og færre ansatte
Kæden planlægger nu at indskrænke butiksarealerne til maksimalt 8.000 kvadratmeter og satse mere på produkter med højere fortjeneste samt øget onlinehandel med hjemmelevering.
I Frankrig forventes op mod 2.400 stillinger at forsvinde som følge af omstruktureringen, og selvom der endnu ikke er sat tal på konsekvenserne i Spanien, er usikkerheden stor blandt de ansatte.
Særligt for turister, herunder de mange danskere, der hvert år rejser til Spanien, kan ændringerne betyde, at kendte butikker i ferieområder lukker eller får begrænset sortiment.
Det kan gøre det vanskeligere at finde dagligvarer de steder, hvor man før nemt kunne handle ind.
Spanske fagforeninger har krævet større gennemsigtighed og løsninger, der beskytter medarbejderne.
Samtidig kæmper Alcampo med at finde balancen mellem økonomisk overlevelse og hensynet til både ansatte og kunder.