Ingen elbil her: Disse bilmotorer klarer 500.000 kilometer så let som en leg

Marcus Dam

4 timer siden

|

24/04/2025
Udland
Foto: Car Spotter / Shutterstock.com
Foto: Car Spotter / Shutterstock.com
De færreste biler er skabt til evigheden.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Men nogle motorer er næsten udødelige, når det kommer til slidstyrke.

Enkle, solide og ofte overraskende stærke

Mens mange moderne bilejere bekymrer sig om turbofejl, tandremme og kostbare værkstedsbesøg, findes der stadig benzinmotorer, som kan runde 500.000 kilometer uden at give op.

Hvis du altså passer godt på dem.

Det skriver Autokult.

Flere ældre motorer uden turboladere har vist sig at være ekstremt holdbare.

Fiat har to klassikere 1.2 8V og 1.4 16V. 

De findes blandt andet i Panda og Fiat 500 (før 2020), og tåler både tidens tand og LPG-brændstof – altså gasdrift. 

De kræver dog en ny tandrem for hver 100.000 kilometer, og lidt ekstra olie må man forvente, men intet kritisk.

Hondas 1.8 og 2.0 i-VTEC motorer er teknisk mere avancerede, men slidstærke som bare pokker. 

Med kædetrukket ventilmekanik og solidt design er de set runde 500.000 km i modeller som Civic og CR-V.

Især hvis man husker ventiljusteringer og holder sig til serviceplanen.

Hos Hyundai er 1.6 MPI-motoren en skjult perle. 

Den har været med siden første generation i30 og lever nu videre i Elantra. 

Den er enkel, tåler gas og kræver sjældent andet end kædeskift, og det først efter mange kilometer.


Japanske jernheste vinder igen

Mazdas 2.0 Skyactiv-G (uden "e"-præfikset) er kendt for at kombinere moderne teknologi med klassisk holdbarhed. 

En stærk kæde, lavt forbrug og gasvenlighed gør den oplagt til langturskørsel også i modeller som Mazda 3 og CX-5.

Mitsubishis MIVEC-motorer (1.6 og 2.0) og Toyotas Valvematic-serie er også sikre valg. Sidstnævnte fås i bl.a. Avensis, Corolla og RAV4 og byder på både raffinement og gasparathed.

Og så er der Toyotas hybride 1.8’er – kendt fra Prius og Corolla. 

Den kører i Atkinson-cyklus og har måske ikke verdens største hestekræfter, men hvad den mangler i fart, har den i sejlivethed.


Hvis du vil have en bil, der ikke beder om dyre reservedele og specialværktøj hver gang noget knirker, så kig efter én af disse klassiske benzinmotorer. 

De er ikke hurtigste i feltet, men de vinder på udholdenhed, og det kan være det vigtigste, når bilen bliver lidt ældre end garantien.


Ads by MGDK