Guldet var målet, presset var enormt, og rivalerne var skarpe. Men de danske banecykelryttere havde is i maven og ben af stål, da de torsdag aften i EM-finalen i 4000 meter holdforfølgelsesløb tog kampen op mod Storbritannien – en modstander, der før har givet danskerne sved på panden.
Det skriver Ekstra Bladet.
En nervepirrende finale
Forløbet lignede en klassisk thriller. Briternes start var knivskarp, og de satte et heftigt tempo fra begyndelsen. Der var ingen plads til fejl, og de første omgange var præget af et hæsblæsende parløb mellem de to nationer.
Danmark var spået til at dominere, men Storbritannien nægtede at lade favoritrollen afgøre slaget på forhånd.
Spændingen steg yderligere, da Robin Juel Skivild måtte slippe en omgang tidligere end sin britiske modpart. Men det danske mandskab – bestående af Tobias Aagaard Hansen, Lasse Norman Leth og Niklas Larsen – vidste præcis, hvad de skulle gøre.
Med en kalkuleret og rolig indsats kørte de sig stille og roligt tilbage i kampen.
Fra jaget til jægere
De sidste 1000 meter blev en magtdemonstration. Danmark strammede grebet, intensiverede tempoet og pressede briterne til det yderste. Det var først helt til sidst, at det endelige skifte skete – fra at være i en presset position til at tage teten. Med en tid på 3:51.113 sikrede de danske ryttere sig EM-guldet med mere end et halvt sekunds forspring.
Lettelsen på den danske trænerbænk var til at tage og føle på. Sejren var ikke kun en triumf for holdet – den cementerede også Danmarks position som Europas bedste, ovenpå det VM-guld, de hentede i Ballerup i oktober.
Lasse Norman Leths comeback
For Lasse Norman Leth var guldet en særlig sejr. Fraværet fra VM i Ballerup var en skuffelse, men EM-finalen gav ham muligheden for at tage revanche. Og det gjorde han med stil. Mesterskabstrikoten er nu hans, og han kan kalde sig både europamester og verdensmester.
I bronzefinalen tog Schweiz en imponerende sejr foran et italiensk hold, der kæmpede uden sine helt store profiler. Men aftenen tilhørte Danmark, som endnu en gang viste, at de er nationen, der sætter standarden på cykelbanen.