I Vestjylland planlægger Folketinget at bruge 511 millioner kroner på at udvide motortrafikvejen mellem Varde og Korskro.
Projektet har vakt betydelig debat, idet flere eksperter anser det for at være økonomisk og miljømæssigt tvivlsomt. Projektets formål er at forbedre mobiliteten i området og forkorte rejsetiden for bilister.
Det lyder måske som en god idé på papiret, men analysen fra Rambøll for Vejdirektoratet og vurderinger fra flere eksperter sætter spørgsmålstegn ved dets værdi.
Trafikanalysen viser, at trafik- og trængselsproblemerne primært er et fænomen i juli måned, når turister flokkes til de vestjyske strande.
"Jeg tror, jeg vil svare på den måde, at det samfundsøkonomiske regnestykke peger på, at man bør droppe projektet. Så skal man spørge sig selv, om der er andre forhold, som ikke er med, der kan tale for, at det skal gennemføres. Hvis man ikke kan komme på det, så bør man droppe projektet," siger Mogens Fosgerau, transportøkonom og professor på Københavns Universitet, til Ingeniøren.
Han understreger, at det grundlæggende regnestykke ikke ser fordelagtigt ud.
Gør ondt på pengepungen og miljøet
Miljøpåvirkningerne er også betydelige. Ud over den økonomiske investering indebærer projektet brugen af 30.000 tons CO2, asfaltering af naturområder og ekspropriering af flere private ejendomme. Disse miljø- og samfundsomkostninger har gjort projektet til genstand for kritik.
"Af de investeringer, som Folketinget har besluttet, kan vi se, at politikere generelt er mere villige til at acceptere en dårligere forretning længere væk fra de store byer," siger Fosgerau.
Transportminister Thomas Danielsen (V) forsvarer projektet og mener, det vil binde landsdelen tættere sammen, forbedre hastigheden på strækningen og tilføje en cykelsti for sikkerheden for de bløde trafikanter.