I en digital tidsalder, hvor svindlere konstant jagter dine oplysninger, er det afgørende at være opmærksom på forskellige metoder og situationer med øget risiko for svindel.
Det skriver Lån og Spar.
Når du skal foretage et køb, logge ind på e-Boks eller noget helt tredje, som kræver MitID, på din tablet eller computer, skal du vælge, om du ønsker at godkende via en engangskode eller via en QR-kode.
Det anbefales at benytte sig af QR-koden, da det er sværere for svindlere at snyde dig via dem, end det er via en engangskode.
Hvis du er én af dem, som vil benytte dig af engangskoder, er det dog vigtigt, at du aldrig under nogen omstændigheder giver din kode ud.
Dette skal du være opmærksom på
På deres hjemmeside har Lån og Spar opstillet et scenarie, som man skal være opmærksom på, da man risikerer at hoppe i fælden.
Du modtager pludselig et opkald fra en, der udgiver sig for at være en ‘medarbejder’ fra Lån & Spar. Denne person vil fortælle, at der er en sikkerhedsbrist, og at du derfor skal sikre dit MitID, så du ikke bliver udsat for svindel.
‘Medarbejderen’ vil bede dig åbne MitID-appen eller mitid.dk for at ændre din enhed fra QR til engangskode. Det tager ca. 24 timer før ændringerne slår igennem.
Derudover skal vedkommende notere dit bruger-ID ned, når du er logget på, og du skal selv tilføje den mail, som vedkommende oplyser. Du får at vide, at det er helt standard sikkerhedsprocedurer.
Hvis du kommer til at gøre det, har ‘medarbejderen’ adgang til din netbank. Fordi der er et sikkerhedsbrist, forklarer vedkommende, at du bør flytte pengene, så du ikke bliver udsat for svindel. Det hjælper ‘medarbejderen’ med. Du skal blot oplyse den engangskode, som du får på sms.
Og med et snuptag er du blevet snydt. Det kan være svært at navigere i, når man står i det, hvorfor det er godt at være oplyst om denne type svindel, inden uheldet er ude.
Scenarier som ovenstående sker desværre alt for ofte, og dem, der er ude på at snyde dig, bliver bedre til det, som tiden går.