Svindlere udnytter Black Friday til at sende sms'er, som skal få folk til at udlevere personlige oplysninger. Sms-svindel er et stigende problem, og det er danskere i alle aldre, der lider økonomisk tab.
Når butikkerne holder Black Friday, er det for mange en oplagt mulighed for at spare penge på årets julegaver. Desværre er det også en oplagt mulighed for svindlere til at stjæle dine personlige oplysninger ved at udnytte din frygt for at miste adgang til eksempelvis MobilePay eller den pakke, du netop har bestilt.
Det skriver den Nationale enhed for Særlig Kriminalitet i en pressemeddelelse.
Det seneste år har politiet modtaget flere end 7.700 anmeldelser om sms-svindel. Antallet af anmeldelser er steget voldsomt i de seneste år, og det er danskere i alle aldersgrupper, der uforvarende deler personlige oplysninger og/eller kortoplysninger med svindlerne.
”Vi har set en kraftig stigning i antallet af sager med svindel-sms’er, og derfor opfordrer vi alle til at være særligt på vagt over for sms’er med links til falske hjemmesider, hvor man skal afgive MitID-oplysninger, kortoplysninger eller lignende,” siger Kresten Munksgaard, som er leder af sektionen for forebyggelse og analyse i Nationalt Center for It-Kriminalitet.
Kresten Munksgaard opfordrer folk til at være på vagt, hvis man eksempelvis modtager en uventet opkrævning på sms for ekstra porto eller en sms fra MobilePay, hvor man bliver bedt om at logge ind med sit MitID. Linket leder ofte til en falsk hjemmeside, hvor kriminelle kan aflure personlige oplysninger som eksempelvis MitID-kodeord
”Svindlerne er desværre gode til at få sms’erne til at virke troværdige, blandt andet ved hjælp af spoofing, hvor en svindel-sms kan manipuleres til at se ud som om, den kommer fra MitID, MobilePay eller en anden troværdig afsender. De udnytter, at mange af os har travlt i hverdagen og ikke når at tænke os om en ekstra gang, når vi modtager en sms, der beder os om at indtaste personlige oplysninger via et link. De spiller på vores tvivl og frygt for at miste adgang til vigtige tjenester,” siger Kresten Munksgaard.
Det kan være svært at gennemskue, om en sms fra eksempelvis MitID, din Region eller MobilePay er ægte eller ej. Derfor er opfordringen, at man – hvis man er i tvivl – sletter sms’en og i stedet kontakter den formodede afsender og spørger, om henvendelsen er af reel karakter.
”En vigtig tommelfingerregel er, at banker, offentlige myndigheder og troværdige virksomheder aldrig vil bede dig om at logge på dit MitID eller udlevere personlige oplysninger via links i sms’er og mails eller over telefonen. Indeholder sms’en et link til en opkrævning eller udbetaling bør man også slette den,” siger Kresten Munksgaard.
Kommer man alligevel til at klikke på et link, skal man lade være med at indtaste sine kortoplysninger eller personlige koder til eksempelvis MitID eller netbank.