Podcastmarkedet har de seneste år oplevet massiv vækst med flere mediehuse, der har satset stort på lydformatet.
Men trods markedets popularitet må nogle spillere trække sig tilbage, og TV 2 er nu blandt de første til at drosle ned.
Efter lidt over to år på markedet har mediehuset besluttet at lukke to af sine store podcastformater, 'Dato' og 'Skyggesiden'.
Beslutningen om at lukke podcastprojekterne blev meldt ud til medarbejderne i en mail fra TV 2’s nyhedsdirektør, Ulla Pors.
Sådan skriver Journalisten.
Ifølge hende har det tætpakkede marked og de manglende kommercielle resultater gjort det nødvendigt at revurdere TV 2’s strategi på området.
“Vi må sande, at markedet for nyhedspodcasts er tætpakket, og vores kommercielle mål ikke er indfriet,” skriver hun.
Lukningen rammer ansatte
Lukningen af 'Dato' og 'Skyggesiden' får konkrete konsekvenser for de medarbejdere, der har arbejdet på projekterne.
Flere tidsbegrænset ansatte og freelancere står til at miste deres job, medmindre der findes andre funktioner til dem i organisationen.
Mens 'Skyggesiden' afsluttes som podcast, fortsætter formatet som tv-program.
Selvom TV 2 skærer ned på egne podcasts, vil de fortsat producere lydformater. Fokus vil fremover være på målrettede podcasts til unge og forlængelser af eksisterende programmer, som bliver tilgængelige på TV 2 Nyhedernes app.
Da TV 2 lancerede 'Dato' i november 2022, var ambitionerne høje.
Formatet blev anset som TV 2’s svar på DR’s 'Genstart' og den populære New York Times-podcast 'The Daily'.
I marts 2024 blev samarbejdet med Podimo intensiveret, da både 'Dato' og 'Skyggesiden' blev eksklusive for platformen.
Alligevel blev forventningerne ikke indfriet, og nu må TV 2 erkende, at projektet ikke har været bæredygtigt på lang sigt.