Ny regel rammer flere bilister: Kan resultere i en bøde på op til 4.000 kroner

Kamille Isaksen

2 dage siden

|

02/01/2025
Nyheder
Foto: FDM
Foto: FDM
2025 byder på mange ændringer i trafikken.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Det nye år byder vanen tro på forandringer for danske bilister.

Nogle ændringer er allerede trådt i kraft fra 1. januar, mens andre først vil blive indført i løbet af året.

Ændringerne dækker bl.a. over nye regler for dæk i vinterføre, zoner i byer uden adgang for benzin- og dieselbiler og 17-årige, som nu må køre uden ledsager.

Det viser FDMs gennemgang af de nye regler og afgifter for det kommende år:

  • Nulemissionszoner nu tilladt i alle danske byer

  • Nyt grønt opmærksomhedsblink i trafikken

  • Krav om vinteregnede dæk

  • Højere afgifter på benzin og diesel

  • Billigere at betale med kort og kontant på Storebæltsbroen

  • 17-årige må køre uden ledsager

  • 3-års-regel om fornyelse af kørekort fjernes

Sådan skriver FDM i en pressemeddelelse.

Mest mærkbart er, at det er blevet lidt dyrere at tanke bilen.

Helt som i 2024 har brændstofafgiften nemlig allerede taget et hop. I år med 4 procent eller hvad der svarer til 23 øre pr. liter benzin.

Kører man 20.000 km årligt svarer det til en merudgift på 293 kr. i 2025.

Nogle bilister er hårdere ramt end andre

Mere komplekst er regnestykket for dieselbilister, der bliver ramt hele tre gange.

I FDMs beregninger ser de frem til en samlet afgiftsstigning på 1,05 kr. pr. liter. Dog nedsættes udligningsafgiften samtidigt for at kompensere for 65 øre af stigningen.

2025 er også året, hvor kommuner nu har mulighed for at indføre afgrænsede såkaldt nul-emissionszoner, hvor der kun må køre el- og brintbiler.

FDM mener, at det er en dårlig idé med forbudszonerne, da ni ud af ti personbiler endnu er benzin- eller dieselbiler.  

”Vi ser med bekymring på de kommende nul-emissionszoner, som vil kunne lukke dele af byerne for et flertal af byernes egne borgerne, nemlig dem som kører i en benzin- eller dieselbil. Lægger man dertil, at zonerne miljø- og klimamæssigt er ren symbolpolitik uden mærkbare positive effekt, vil det næppe skabe forståelse for den grønne omstilling måske snarere tværtimod,” siger afdelingschef i FDM, Torben Lund Kudsk.

Endelig ser det ud til, at der efter års diskussion nu bliver krav om såkaldt vinteregnede dæk i vinterføre.

Kravet vil ud over vinterdæk formentlig også tillade helårsdæk, mens der vanker bødestraf, 1.000 kr. pr. dæk, for at køre på sommerdæk.