Aftalen har en værdi på omkring 107 milliarder kroner og bliver den største i DSV’s historie.
Historisk handel for dansk erhvervsliv
Tirsdag morgen oplyste selskabet i en børsmeddelelse, at den sidste indsigelsesperiode i USA er udløbet uden bemærkninger.
Tidligere har også EU-Kommissionen sagt god for handlen. Opkøbet ventes derfor at blive formelt gennemført den 30. april.
Det skriver Ekstra Bladet.
Med overtagelsen cementerer DSV sin position som en af verdens helt store aktører inden for logistik.
Sammen med DB Schenker vil den samlede omsætning nå op på cirka 293 milliarder kroner, baseret på 2023-regnskaber.
DSV blev stiftet i 1976 af ni selvstændige vognmænd og har siden vokset sig til en global gigant gennem en række opkøb.
Blandt de mest markante var købet af schweiziske Panalpina i 2019 til omkring 37 milliarder kroner.
Opkøbet af Schenker er næsten tre gange så stort.
Medarbejderstaben vokser også markant. DSV har i dag cirka 75.000 ansatte på verdensplan.
Når Schenker er fuldt integreret, vil det samlede antal medarbejdere runde 147.000 fordelt på over 90 lande.
Konkurrence med Mærsk
Handlen er ikke kun bemærkelsesværdig i DSV’s historie, men også i dansk erhvervshistorie.
Den bliver en af de største virksomhedsovertagelser nogensinde gennemført af et dansk selskab.
Da Deutsche Bahn satte DB Schenker til salg i december 2023, var interessen stor.
Både kapitalfonden CVC og det danske rederi Mærsk meldte sig som mulige købere.
Mærsk trak sig dog i sommeren 2024, efter en intern analyse pegede på integrationsudfordringer.
Til sidst stod konkurrencen mellem DSV og CVC.
Handlen faldt ud til fordel for DSV, der nu står klar til at tage endnu et gigantisk skridt på den globale logistikscene.