Langt de fleste danskere har MobilePay installeret på deres smartphone.
Den velkendte app, som nu har rundet 4,4 millioner brugere i Danmark, arbejder kontinuerligt på at forbedre brugeroplevelsen.
I løbet af det seneste år har der været flere opdateringer af appen. Selvom nogle ændringer har mødt modstand fra brugerne, er det tydeligt, at appens popularitet fortsat er uændret.
Den store udbredelse har dog også gjort MobilePay til et attraktivt mål for svindlere, der udnytter appens gode omdømme til at bedrage intetanende brugere.
Og desværre er der igen opstået en ny bølge af forsøg på svindel, som alle brugere bør være opmærksomme på.
Mellem 2000 og 3000 kroner
Fyns Politi advarer nu mod en bølge af Snapchat-svindel, som allerede har ramt en del borgere.
De seneste dages anmeldelser tegner et billede af, at svindlere forsøger at udnytte sociale medier til at franarre penge fra uskyldige danskere.
Helt konkret tager svindlerne kontrol over ofrenes Snapchat-profiler og kontakter derefter personens venner med formålet om at lokke penge ud af dem.
I de fleste tilfælde anmoder svindleren om lån til køb af varer og påstår, at MobilePay ikke fungerer. Beløbene ligger typisk mellem 2000 og 3000 kroner.
"Beløb typisk 2000-3000 kr. Et godt råd: Overfør ikke penge via mobilpay til ukendt telefonnummer medmindre du er helt sikker på hvem modtageren er," skriver Fyns Politi i et Facebook-opslag.
(Artiklen fortsætter under opslaget)
Selvom politiet tager sagen alvorligt, forsøger de også at minde folk om at være på vagt på en humoristisk måde.
I afslutningen af deres opslag skriver de: "Så er der også penge til julegaverne".
Advarslen her kommer i en tid, hvor flere og flere svindelnumre finder sted online, og det bliver stadig sværere for folk at gennemskue, hvornår en henvendelse er reel.
Derfor råder politiet borgerne til at være ekstra opmærksomme og aldrig sende penge til ukendte konti - uanset hvor troværdig historien kan virke.