Hakket oksekød er ofte en del af indkøbskurven, når danskerne lægger vejen forbi supermarkedet.
Men efter aftensmaden er der også tit rester i gryden, og af og til ender de i skraldespanden.
Netop derfor lancerer Rema 1000 nu et afgørende initiativ, som har potentialet til at gøre det lettere for kunderne at undgå at smide kød i skraldespanden.
Mængden i Rema 1000's egne varianter af hakket oksekød mindskes nemlig med op til 20%, og priserne sænkes tilsvarende, så de stadig er fuldt konkurrencedygtige.
Det skrev Rema 1000 i en pressemeddelelse torsdag.
"Det vil koste os, men det er nødvendigt. For hvis vi ikke gør noget, så koster det endnu mere på den lange bane. Oksekød er i toppen, når der peges på mest klimabelastende produkter, og mange danskere vil gerne spise lidt mindre kød for at give deres bidrag til omstillingen", lød det fra kategorichef i Rema 1000, Jonas Garly Sørensen, der fortsatte:
"Med de reducerede mængder får kunderne mulighed for netop det, og de står ikke tilbage med mere kød, end de reelt har brug for. Det er også vigtigt i forhold til at undgå madspild, og når prisen reduceres tilsvarende, giver det mening hele vejen rundt - og så håber vi, kunderne i stedet køber lidt flere grøntsager".
Kunderne raser
Det nye tiltag er dog ikke faldet i god jord hos kunderne.
Det skriver Avisen Danmark, der har fået intet mindre end 275 kommentar på deres Facebook-opslag om Rema 1000's nye tiltag.
I kommentarfeltet lægger kunder bestemt ikke fingre imellem, når det kommer til at udtrykke holdninger om det nye tiltag.
Hovedårsagen bag de mange reaktioner er, at forbrugerne føler sig tvunget til at spise mindre af en bestemt fødevare.
Rema 1000 udelukker ikke prisstigninger
Flere Rema 1000-kunder frygter, at den norske kæde sætter prisen op inden længe, men ifølge Jonas Schrøder, der er kommunikationsansvarlig for Rema 1000, er der ikke tale om noget 'trick':
"Det er klart, at den generelle prisudvikling i markedet, hvor vi ikke ved, om der kommer inflation eller stigninger eller fald på råvarepriser, det kan vi ikke spå om. Men prisen går ned nu, når der er mindre kød i pakken, og vi vil altid være konkurrencedygtige", siger han til B.T. og fortsætter:
"Det er ikke et trick, hvor vi hæver prisen om 14 dage. Hvis vi gør det, vil kunderne jo handle andre steder".
Hvordan priserne udvikler sig, vil tiden vise.