Når sommeren melder sin ankomst, og danskerne trækker i arbejdstøjet for at ordne haven, er traileren ofte en uundgåelig følgesvend.
Hvad enten det drejer sig om at køre grene, græsafklip eller andet haveaffald til genbrugsstationen, er trailerkørsel en praktisk løsning.
Men før du spænder traileren på bilen og sætter kurs mod genbrugspladsen, er det vigtigt at være opmærksom på de regler og risici, der følger med.
Ellers kan det hurtigt blive en dyr fornøjelse.
Ifølge Christian Jensen, der er tekniker hos dækproducenten Bridgestone, er det afgørende at have styr på de gældende regler for trailerkørsel.
Sådan lyder det i en pressemeddelelse fra Mypresswire.
Det handler især om at kende vægtgrænserne for både din bil og trailer.
Kan hurtigt medføre store bøder
Mange fylder traileren op uden at tænke på vægten, men det kan føre til bøder og potentielt farlige situationer på vejen.
Det er let at overse, at en trailer kan fyldes til langt over dens tilladte vægtkapacitet.
Christian Jensen anbefaler derfor, at man altid tjekker traileren for total- og lastevægt, hvilket fremgår af et skilt på traileren.
Særligt når man transporterer tunge materialer som sand eller grus, kan vægten hurtigt overstige det tilladte, hvilket kan føre til alvorlige konsekvenser, hvis traileren bryder sammen under kørslen.
Kan få alvorlige konsekvenser
Kører du med overlæs, risikerer du ikke blot en bøde, men også en betinget frakendelse af kørekortet, hvis politiet vurderer, at din trailer udgør en fare for trafiksikkerheden.
Bøderne beregnes ud fra den procentvise overvægt, med et minimumsbeløb på 1.000 kroner.
Men det er ikke kun overfyldte trailere, der udgør en risiko. Christian Jensen understreger også, at det kan være farligt at køre med en tom trailer.
Uden vægt mærker man ikke traileren på samme måde, hvilket kan føre til for høj hastighed og uopmærksomhed i sving, hvor traileren nemt kan komme op over fortovet eller cykelstien.
Kører du mere end 30 procent for hurtigt med en trailer, risikerer du et klip i kørekortet.