Når julen nærmer sig, bliver priskrigen blandt danske dagligvarekæder mere intens end nogensinde. Kampen om kunderne har fået flere af landets største kæder til at sænke priserne markant på populære julevarer som flæskesteg, smør og fløde.
Ifølge eksperter kan forbrugerne forvente endnu flere prisnedsættelser i de kommende uger.
Det skriver TV 2
Rema 1000 lagde ud tidligere på ugen med en udmelding om, at de ville sænke priserne på en række juleklassikere.
"Det bliver en crazy jul i dagligvarehandlen i år med vildt fokus på at give de skarpeste priser," skrev kædens kommunikationschef på X.
Kort efter fulgte Salling Group, der blandt andet ejer Føtex og Bilka, trop. Gruppen annoncerede prisnedsættelser på 24 varer, som ifølge administrerende direktør Anders Hagh nu er sat tilbage til prisniveauet fra 2019.
Magtkamp
Ifølge TV 2’s erhvervskommentator Ole Krohn er det ikke kun et spørgsmål om at gøre det billigere for kunderne.
Priskrigen skal også ses som et resultat af stigende konkurrence blandt supermarkedskæderne.
"Vi har en klar overkapacitet i dagligvaresektoren, og kæder som Netto og Rema 1000 kæmper om at fastholde deres markedsposition," forklarer han.
Krohn vurderer desuden, at konkurrencen kan føre til endnu lavere priser, jo tættere vi kommer på juleaften.
Selvom prisnedsættelserne giver forbrugerne mulighed for at spare penge, advarer eksperter mod overdreven optimisme.
Seniorrådgiver Henning Otte Hansen har tidligere udtalt, at supermarkedernes priskrig sjældent påvirker husholdningsbudgettet markant, da mange også køber varer, som ikke er sat ned.
Alligevel giver udviklingen en kærkommen mulighed for at spare på udgifterne til de klassiske julevarer – og for supermarkedskæderne bliver december en afgørende måned i kampen om kundernes opmærksomhed.