Julen 2024: Overforbrugets Paradoks
Pakkekalenderne til voksne, fyldt med alt fra energidrikke til luksuriøse hudplejeprodukter, har i de seneste årtier markeret sig som symboler på moderne juleforbrug.
Et af de nyeste indslag, Red Bulls pakkekalender med 24 energidrikke til 299 kroner, viser, hvor langt trenden er gået.
Flemming Birch, trendforsker i forbrug og detailhandel, forklarer fænomenet som en konsekvens af, at julen er blevet en voksen fest: “Det er kort sagt, fordi vi er blevet snotforkælede og ikke vil undvære gaveræset, bare fordi vi ikke længere er børn.”
Det skriver TV 2 Kosmopol.
Den voksende popularitet for voksen-pakkekalendere skyldes især millennials, der er opvokset med kalendergaver og gaveræs. Ifølge trendforsker Louise Byg Kongsholm har tendensen udvidet sig: "Det startede med slik til voksne, så kom alkoholkalendere, og derefter kosmetik og beauty-produkter." Pakkekalenderne er nu et fast indslag i mange danske hjem, ofte med stort fokus på luksus og nydelse.
Men forbrugsmønsteret møder også kritik. Minimalist og forfatter Jane Ibsen Piper kalder det en overflødig luksus: “Det er sindssygt at købe ting til personer, som slet ikke mangler noget overhovedet. Grow the fuck up. Der er infantilt at tro, at vi skal have en eller anden forbrugsforkælelse hver eneste dag i december.” Piper og andre fortalere for underforbrug kritiserer kalenderne som symboler på et overforbrug, der kun skaber affald.
For selvom flere danskere udtrykker ønske om at reducere juleforbruget, vurderer Flemming Birch, at de fleste vil ende med at forbruge som vanligt. Som han siger: “I november går vi rundt og siger, at vi ikke vil bruge lige så mange penge på julen. Det siger vi hvert år… Men som julen kommer tættere på, forbruger vi nogenlunde det, vi plejer.”