Ud af 65 ansøgninger har Region Midtjylland nu udvalgt 27 landsbyer, der skal være med til at teste, om en delecykel på el kan være et alternativ til bilen – og samtidig være med til at styrke det lokale fællesskab, når man bor på landet.
Sådan lyder meldingen i en pressemeddelelse.
Indtil den 30. juni kunne alle landsbyer og lokalområder i Region Midtjylland med op til 3.000 indbyggere søge om at deltage i projektet Delecyklen og få stillet en gratis el-delecykel til rådighed i ca. 12 måneder.
Projektet er en del af regionens arbejde med at støtte aktive landsbyer og landdistrikter og mere bæredygtig mobilitet. Håbet er, at elcykler på længere sigt kan blive en del af løsningen på, at der nogle steder er langt mellem busser og stoppesteder, og at mange familier derfor anskaffer bil nummer to eller tre:
"Det er klart, at de 27 el-delecykler ikke er en erstatning for kollektiv trafik, men det et forsøg i bestræbelserne på at finde ny transportformer og samtidig udvikle landsbyerne. Vi forventede 10-15 landsbyer, men den store interesse og mange gode ansøgninger har fået os til at udvide projektet, så flere kan være med. Det er jeg både glad for og stolt af", siger Bent B. Graversen (V), udvalgsformand for Udvalget for Regional Udvikling.
Delecyklerne skal luftes fra august
Region Midtjylland sørger for, at hver af de 27 landsbyer får en online booking-platform til deres elcykel eller el-ladcykel. Herudover står regionen for fuld service af cyklerne, så landsbyerne ikke har udgifter med forsøget.
Landsbyer, der har brugt elcyklerne meget, vil efter forsøgsperioden få tilbudt at beholde elcyklerne og selv føre deleordningen videre:
"Cyklerne kommer ud til de 27 udvalgte landsbyer i løbet af august. Så håber vi, at vejret er godt, så mange kan komme og prøve de nye el-delecykler. Selvom delecyklerne ikke bringer dig fra Thyborøn til Grenaa, så kan de hjælpe til at bringe sig frem og tilbage på mindre distancer, hvor man ellers ville have taget bilen", siger Henrik Qvist (EL), næstformand i Udvalget for Regional Udvikling.
Erfaringer fra lignende forsøg i større byer viser, at muligheden for at låne elcykler er attraktivt. Men der er ikke mange erfaringer med lignende tiltag i landsbyer.
Fakta om Delecyklen
65 landsbyer og landdistrikter fra 18 midtjyske kommuner havde ansøgt om at deltage i Delecyklen-projektet.
27 landsbyer er blevet udvalgt ud fra flere kriterier, bl.a. motivation for projektet, eksempler på delecykel-aktiviteter og om, at delecyklen kan stå overdækket på et centralt sted i landsbyen med mulighed for sikker aflåsning.
De 27 landsbyer er:
Alken – Skanderborg Kommune
Alling – Skanderborg Kommune
Borum – Aarhus Kommune
Dollerup – Viborg Kommune
Durup – Skive Kommune
Faster-Astrup – Ringkøbing Skjern Kommune
Feldborg – Herning Kommune
Følle – Syddjurs Kommune
Handbjerg – Holstebro Kommune
Hemmed – Norddjurs Kommune
Hinge-Nørskovlund – Silkeborg Kommune
Kloster – Ringkøbing Skjern Kommune
Knebel – Syddjurs Kommune
Knejsted – Randers Kommune
Korning – Hedensted Kommune
Labing – Aarhus Kommune
Lem – Skive Kommune
Lyngå – Favrskov Kommune
Mesing – Skanderborg Kommune
No – Ringkøbing Skjern Kommune
Ommestrup – Syddjurs Kommune
Roum – Viborg Kommune
Sevel – Holstebro Kommune
Spentrup – Randers Kommune
Stoholm – Viborg Kommune
Træden – Horsens Kommune
Vitten – Favrskov Kommune
Det koster ingenting for landsbyerne at være en del af projektet. Region Midtjylland dækker udgifterne til cyklerne, låseordning, reparation samt bookingside.
Efter den 1-årige periode vil landsbyer, der har brugt Delecyklen meget, få mulighed for at beholde cyklerne.
Delecyklen-projektet skal være med til at teste, om en delecykel i nogle sammenhænge kan være et alternativ til bilen, når man bor på landet. Og om det at deles om cykler samtidigt styrker fællesskabet i landsbyen.