Hvis du hører til den gruppe af danskere, der hver dag bruger offentlig transport til at komme frem og tilbage, så er du nødt til at justere dit budget.
Det skyldes, at priserne for at køre med offentlig transport søndag er blevet hævet i hele landet. Er man hyppig bruger af bus eller tog, vil det derfor være til at mærke på økonomien. Nogle steder er der tale om en stigning på over ti procent.
Derfor er det naturligvis ikke alle, der har taget godt imod nyheden om, at det fremover bliver dyrere at benytte sig af den kollektive trafik.
Blandt andet er man meget kede af nyheden hos Forbrugerrådet Tænk. Her er man bange for, at det kan være starten på en ond spiral. Når det bliver dyrere, er der nemlig flere, der fravælger at bruge offentlig transport. Dermed vil der være færre indtægter til at betale for driften af dette.
"Folk fravælger kollektiv trafik, og det faldende passagertal fører så til faldende indtægter, der fører til lavere service, så endnu flere fravælger det. Vi får en ond spiral, der i værste fald kan blive en dødsspiral. Det er i hvert fald det, man skal være meget opmærksom på," siger chefkonsulent Vagn Jelsøe ifølge Ritzau.
Det er Trafikstyrelsen, der står for at fastsætte en ramme for, hvor meget priserne må hæves. Det sker ud fra et indeks, der afspejler udviklingen i de omkostninger, der er i sektoren. Og det har medført, at der søndag er blevet indført prisstigninger i hele landet.
I henhold til Trafikstyrelsen må priserne maksimalt stige med 10,3 procent. Hvordan dette kommer til at fordele sig på de enkelte billettyper, er dog op til selskaberne selv at finde ud af.
Transportminister Thomas Danielsen (V) påpeger, at det i høj grad er inflationen, der har været skyld i de stigende omkostninger. Netop derfor har der også været behov for at hæve priserne, da det ellers ikke er muligt at få selskaberne til at løbe rundt.
Det ændrer dog ikke på, at han er bekymret for, hvad det kommer til at betyde for den kollektive trafik i Danmark. Derfor er man begyndt at undersøge mulighederne for at løse dette, hvilket har resulteret i et ekspertudvalg, der snart 'afrapporterer med et idékatalog, hvor de kigget rundt i verden for at se, hvad man gør der'.
"Det gør, at jeg har en forventning om, at der kommer kreative forslag til, hvad der kan sikre den kollektive transport," siger Thomas Danielsen ifølge Ritzau.