Banken er vigtig for os alle. Vi har vores penge stående i banken og derfor har vi meget tillid til at banken beskytter vores penge arbejder kundernes bedste.
Oftest fungerer bankerne fint, men nogle gange opstår der problemer, som kan ryste kunderne en smule.
Tekniske problemer hos Bankdata har i dag skabt frustration blandt danske bankkunder.
Det skriver BT
Fejlen, der rammer en række store banker, har medført, at kunderne har haft svært ved at gennemføre online overførsler. Bankdata, som leverer IT-systemer til flere danske finansinstitutioner, bekræfter, at det er en fejl hos dem, der er årsagen til problemerne.
Jens Refsgaard, presseansvarlig hos Bankdata, udtaler til B.T., at "Fejlen ligger hos os. Vi har i løbet af i dag haft tekniske udfordringer, som giver problemer med online overførsler."
Problemerne rammer kunderne i flere banker, herunder Sydbank, Ringkjøbing Landbobank, Skjern Bank, Djurslands Bank, Jyske Bank, Sparekassen Sjælland-Fyn, Nordfyns Bank og Kreditbanken.
Kunder i disse institutioner kan ikke gennemføre pengeoverførsler via netbank, hvilket har medført både ulejlighed og bekymringer.
Bankdata arbejder på højtryk for at få systemerne op at køre igen, og ifølge Refsgaard er der allerede sket fremskridt.
"Vi arbejder fortsat hårdt på at få løst problemet, og vi beklager meget," skriver han. Han oplyser, at problemerne omkring klokken 20 fredag aften var løst for omkring halvdelen af de berørte kunder, og at fejlrettelsen er på vej for de resterende.
Selvom bankkunderne ikke kan benytte netbank til overførsler i øjeblikket, er der andre måder at sende penge på.
Ifølge Bankdata er det stadig muligt at bruge MobilePay, betalingskort eller kontakte kundeservice for at få hjælp.
Kunder, der har været ramt af fejlen, bliver bedt om at have tålmodighed, mens teknikerne fortsætter deres arbejde på at få systemerne stabiliseret.