Finder fejl hos halvdelen af alle med fjernvarme: Betaler ugyldig post

Nicolai H

32 uger siden

|

09/04/2024
Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Sådan løser du det unødvendige problem.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Fjernvarme er tusindvis af danske hjem sidder der fjernvarmeanlæg, som ikke fungerer, som de skal. Det er ikke kun en teknisk udfordring, men også en økonomisk og miljømæssig belastning for de berørte husholdninger.

Et dyk ned i data fra Fjernvarmens Serviceordning, baseret på over 60.000 servicebesøg, afslører, at op til halvdelen af alle tjek afslører fejl ved anlæggene.

Det skriver Ekstra Bladet.

Kai Borggreen fra Teknologisk Institut peger på, at selvom disse tal kun dækker en delmængde af landets fjernvarmeanlæg, så er problemet udbredt. "Vi står over for en udfordring, der ikke kun påvirker den enkeltes økonomi, men også vores fælles klima," understreger han.

Fejlene spænder bredt, fra forkerte indstillinger til fysiske mangler, og kan have direkte konsekvenser for både varmeregningen og miljøet.

En ikke-optimal indstilling betyder, at fjernvarmevandet ikke afkøles tilstrækkeligt, hvilket kan udløse en strafafgift fra varmeværket. Borggreen opfordrer derfor kraftigt til, at man som fjernvarmekunde får tjekket sit anlæg af en fagperson.

Henrik Bisp fra Videncentret Bolius nikker genkendende til problematikken. "Der ligger en potentiel besparelse i at få optimeret sit fjernvarmeanlæg, hvilket ikke kun gavner pengepungen men også klimaet," siger han og tilføjer, at for mange kan det endda betyde, at de bruger markant mindre fjernvarme.

Problemet med ineffektive anlæg er dog ofte usynligt for den almindelige forbruger. Mange fjernvarmeanlæg fortsætter med at levere varme, selvom de kører langt fra optimalt, hvilket kan maskere problemet over tid. Dette gør det svært for husejere at opdage, at de betaler overpris for deres varmeforbrug.

Borggreen sammenligner situationen med vedligeholdelsen af en bil – noget de fleste tager for givet. "Vi tøver ikke med at sende bilen til service, og det bør være den samme indstilling, vi har til vores fjernvarmeanlæg," argumenterer han. Han påpeger, at nogle fjernvarmeudbydere tilbyder serviceabonnementer, som sikrer regelmæssig vedligeholdelse, men det er op til den enkelte forbruger at tage initiativ, hvis ikke man er dækket af en sådan ordning.

Afslutningsvis er der en opfordring til alle fjernvarmekunder: Tag dit anlægs sundhed seriøst. Ikke kun for din egen økonomis skyld, men for miljøets.