Når danske Kevin Magnussen Formel 1-debuterer i weekenden, er det samtidig første grand prix med de nye - om omdiskuterede - regler for ræserne.
Her er et overblik over det nye reglement:
* Mindre og knap så støjende motor, men første gensyn med turboladning siden 1988.
Motor: 1,6 V6 turbo (tidl. 2,4 V8). Omdrejninger: 15.000 rpm. Hestekræfter (hk): 600 (tidl. 750) plus hk fra Energy Recovery Systems.
* Gearboks: 8 gear (tidl. 7).
* Større betydning til Energy Recovery Systems (ERS). 160 hk i 33 sek. pr. omgang, hvor det sidste år gav 80 hk i 6 sek. pr. omgang. Ud over energi fra bremserne får ERS også energi fra turboens overskudsvarme.
* Brændstofbegrænsning: Maks 100 kg pr. løb (tidligere ubegrænset, men forbrug lå på ca. 160 kg). Stiller store krav til brændstoføkonomisk kørsel.
* Minimumvægt inkl. kører: 690 kg (642 kg)
* Udstødning: Skal placeres i bagendens midte (et eller to udstødningsrør), hvor de tidligere kunne placeres i hver sin side og helt fremme foran baghjulene. Udstødningens aerodynamiske egenskaber reduceres hvilket også giver mindre downforce.
* Næsehøjden sænkes: 18,5 cm (55 cm). Det sker af sikkerhedsgrunde for at forhindre, at en kører bliver ramt direkte af næsen under kollision. Det medfører, at hele fronten bliver lavere, og hjulophænget ændres markant.
* Frontvingen skrumper: 165 cm bred (180 cm). Det gør den mindre sårbar, men stiller også nye aerodynamiske krav til at få luften ledt uden om hjulene.
* Bagvingen: Den lave "beam-vinge" forbydes, og selve bagvingen bliver lidt smallere. Det giver mindre downforce og dermed en livligere bil.
* Nummer på bil og hjelm: Kørerne skal vælger et nummer mellem 2 og 99. Nummer 1 reserveres den regerende verdensmester. Hvis to kørere ønsker det samme nummer, tilfalder det den bedst placerede i den forgangne sæson.
/ritzau/