Facebook med stor ændring

Nicolai Steinicke

66 uger siden

|

11/09/2023
Nyheder
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Fra næste år bliver funktionen udfaset mere og mere.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

I lyset af en stigende præference for kortformede videoer blandt dets brugere, annoncerer Facebook snart en markant ændring i, hvordan nyhedsindhold distribueres på dens platform i flere europæiske lande. Det amerikanske firma afslørede, at det har til hensigt at nedlægge sin "Nyheder"-fane i Storbritannien, Frankrig og Tyskland fra starten af december.

"Som virksomhed skal vi fokusere vores tid og ressourcer på ting, som folk fortæller os, at de gerne vil se mere af på platformen, herunder kortformede videoer," udtaler Facebook, som understreger, at nyheder kun tegner sig for en spinkel tre procent af det daglige indhold, brugerne støder på på platformen.

Trods alarmen dette har udløst hos nogle brugere, der fejlagtigt antager, at dette markerer enden på nyhedsindhold på Facebook, forsikrer firmaet, at dette ikke er tilfældet. "Udgivere har fortsat adgang til deres Facebook-konti og -sider, hvor de kan udgive links og indhold til deres nyhedsartikler," påpeger selskabet. Desuden vil brugere, der "liker" eller følger et medie, fortsat kunne finde dets nyhedsartikler i deres normale postfeed. Det skriver Tag24.

Fjernelsen af den dedikerede nyhedsfane betyder blot, at brugerne ikke vil have et centralt sted at tilgå en sammensat feed af aktuelle nyheder, inklusive lokalt indhold. I stedet skal brugerne navigere gennem deres personlige feeds for at finde disse oplysninger, potentielt blandet med en stigende mængde kortformet videoindhold, som Facebook har til hensigt at fremhæve mere fremover.

Denne ændring afspejler Facebooks ønske om at justere sin forretningsmodel for at imødekomme brugernes skiftende præferencer. "Vi ved, at folk ikke kommer til Facebook for nyheder og politisk indhold," siger teamet bag Mark Zuckerberg (39), signalerer en potentielt ny retning for tech-giganten.