Elselskab i modvind: Presser kunderne til at ændre anmeldelser

Marcus Dam

6 dage siden

|

24/03/2025
Nyheder
T. Schneider / Shutterstock.com
T. Schneider / Shutterstock.com
Kunder hos elselskabet Vindstød er blevet kontaktet direkte med opfordringer om at ændre deres negative anmeldelser.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Det får nu Trustpilot til at reagere med en synlig advarsel mod selskabet.
Det skriver Ekstra Bladet.

Kommer med advarsel

Ifølge TV 2 Østjylland har Vindstød overtrådt Trustpilots retningslinjer ved gentagne gange at forsøge at påvirke brugernes tilbagemeldinger. 

Det har ført til, at selskabets samlede brugervurdering, den såkaldte TrustScore, midlertidigt er blevet fjernet fra platformen.

Trustpilot har valgt at markere profilen med en særlig forbrugeradvarsel, hvor det blandt andet lyder, at Vindstød bevidst har forsøgt at begrænse informationen på deres profil. 

En fremgangsmåde, som ifølge Trustpilot skader troværdigheden og skaber skævhed i anmeldelsessystemet.


Kun sket i få tilfælde

Hos Vindstød erkender man, at retningslinjerne er blevet brudt.

Kundeservicechef Anders Ørneborg forklarer, at virksomheden kun har kontaktet kunder bag negative anmeldelser i "et fåtal af gange". 

Han fremhæver, at det i nogle tilfælde har været nødvendigt at reagere, når medarbejdere har følt sig udsat for injurierende udsagn.

I situationer, hvor dialog med kunden ikke har været mulig, har Vindstød ifølge Ørneborg også gjort opmærksom på, at der kunne være retlige konsekvenser.

Han forklarer samtidig, at overtrædelserne af Trustpilots retningslinjer skyldes manglende kendskab til reglerne, og at det ikke var intentionen at gå imod platformens krav.


Trustpilot har haft sagen under behandling siden september 2023, hvor platformen første gang tog kontakt til Vindstød.

Efter opfølgning i oktober og november blev advarslen sat på selskabets profil, hvor den nu vil være synlig frem til maj.

Sagen rejser spørgsmål om, hvor langt virksomheder må gå i deres forsøg på at kontrollere deres offentlige omdømme og om forbrugere frit og trygt kan dele deres oplevelser, uden at blive kontaktet eller presset.