Rema 1000 skabte voldsom røre, da de i et opsigtsvækkende skridt lancerede nye kødpakker, hvor mængden af kød er reduceret til fordel for grøntsager.
Tiltaget omfatter blandt andet pakker med 20 procent mindre hakkekød og nye varianter, hvor indholdet er 50 procent kød og 50 procent grønt.
Ændringerne har udløst en livlig debat blandt forbrugerne, hvor nogle hylder initiativet som et vigtigt bidrag til klimaindsatsen, mens andre udtrykker bekymring for smagsoplevelsen og mæthedsgraden.
Nu har konkurrenterne kommenteret på sagen.
Rema 1000 selv fremhæver den klimavenlige tilgang som den primære motivation bag produktændringerne.
Men mens kædens initiativ har fået opmærksomhed, er der ikke umiddelbart udsigt til, at konkurrenterne vil følge trop.
Det skriver B.T.
Coop, som driver kæder som Brugsen og Kvickly, understreger, at kunderne selv skal kunne vælge den mængde kød, der passer til deres behov. "Vi synes generelt, at kunderne skal have mulighed for at købe den mængde, der passer dem bedst," siger Jens Juul Nielsen, informationsdirektør i Coop.
Coop har tidligere reduceret størrelsen på nogle kødpakker, men har ingen planer om yderligere ændringer.
Salling Group, der står bag kæder som Føtex og Netto, ser også skeptisk på at reducere kødindholdet i deres produkter.
Ifølge pressechef Jacob Krogsgaard har kunderne vist interesse for blandede produkter med kød og grøntsager, men de vil lade efterspørgslen afgøre, om der skal introduceres flere lignende produkter.
"Vi vil fortsat teste kundernes appetit på produktet for at vurdere, hvor stort – eller lille – potentialet er," forklarer han.
For forbrugerne betyder det, at der fortsat vil være mange valgmuligheder på hylderne, og at ønsket om mindre kød i kosten stadig er et spørgsmål om individuel præference.