Regeringens ellers positive tiltag med at hæve befordringsfradraget får en bitter eftersmag for danske bilister, da stigende energiafgifter på benzin og diesel træder i kraft ved årsskiftet, hvorfor det alligevel ikke ser ud til at blive billigere at komme til og fra arbejde.
En 14 år gamle skattereform betyder, at danskerne står over for en 7,7 procent stigning i afgifter på brændstof, hvilket Forenede Danske Motorejere (FDM) kritiserer som værende overset af Skatterådet.
Det skriver Ekstra Bladet.
FDM mener, at prisstigningerne i energiafgifterne ikke viser sig tilstrækkeligt i regeringens øgede befordringsfradrag.
Med en prisstigning på 41 ører per liter benzin inklusive moms og 27 ører for diesel fra nytår, påpeger forbrugerøkonom Ilyas Dogru fra FDM, at bilkørsel til og fra arbejde bliver dyrere, og at regeringen burde have imødegået dette ved at øge befordringsfradraget endnu mere.
Befordringsfradraget, som belønner pendlere, der har over 12 kilometer til arbejde, får en marginal forbedring med fire ører per kilometer.
Dog konstaterer FDM, at dette ikke kompenserer tilstrækkeligt for de stigende afgifter, og det vil fortsat være dyrere at benytte egen bil.
Skattestyrelsen argumenterer for, at de har taget højde for den kommende prisstigning på 7,7 procent i beregningerne af befordringsfradraget.
De påpeger også, at benzinpriserne for 2024 er estimeret ud fra gennemsnitsprisen i 2023.
Dog fastholder FDM, at Skatterådet burde have gjort mere for at mildne konsekvenserne af de stigende energiafgifter, især gennem befordringsfradraget, som de mener er et oplagt sted for effektiv indgriben.