Man skal ikke spole tiden ret langt tilbage, før den nye finanslov så dagens lys.
Og især for pendlerne falder aftalen på et tørt sted. De står nemlig på tærsklen til en markant ændring.
For aftalen, som blev præsenteret af et bredt flertal af Folketingets partier, indebærer en trecifret millionbeløb fordelt over fire år, der specifikt er øremærket til at forbedre vilkårene for de knap 200.000 pendlere i 25 udvalgte yderkommuner.
Denne politiske beslutning, der blev varmet op til af den tidligere Venstre-formand Jakob Ellemann-Jensen i august, har nu fundet sin vej til finansloven for 2024.
Det skriver Finans.
Med et samlet beløb på 400 millioner kroner, fordelt over perioden 2024-2027, er målet at forhøje befordringsfradraget for de danskere, der pendler til og fra arbejde i disse kommuner.
De 25 yderkommuner, der er inkluderet i aftalen, er allerede sikret fuldt fradrag for de kilometer, der dagligt er ud over den normale grænse på 120 kilometer.
De 25 yderkommuner er: Bornholm, Brønderslev, Frederikshavn, Faaborg-Midtfyn, Guldborgsund, Hjørring, Jammerbugt, Langeland, Lolland, Læsø, Morsø, Norddjurs, Odsherred, Samsø, Skive, Slagelse, Struer, Svendborg, Sønderborg, Thisted, Tønder, Vesthimmerland, Vordingborg, Ærø og Aabenraa.
Og med de ekstra millioner tilføjet til finansloven, står disse pendlere til at modtage yderligere økonomisk støtte.
Detaljerne om, hvordan de årlige 100 millioner kroner vil blive fordelt som kontante fradrag, er i skrivende stund endnu ikke fastlagt, men politisk ordfører fra Venstre, Torsten Schack Pedersen, lægger ikke skjul på, at målet er at hæve kilometerfradraget allerede fra bundgrænsen på 24 kilometer om dagen.
Med denne aftale anerkender politikerne de særlige udfordringer, som lange pendlerafstande kan medføre, og tager skridt til at lette byrden for disse borgere. Det er et skridt i retning af at skabe mere lige vilkår for alle danskere, uanset hvor i landet de bor.